onsdag 15 maj 2013

TJOCKISMAMMA OCH BAJSKORV




På månbordet i köket just nu står dessa ljuvlig rosor, fullt utslagna och vackrare än någonsin. Jag sitter och funderar över kvällens 5 års trots? Som jag så hoppas att det "bara" är.

I morse hade jag och mina små liv den allra härligaste morgonen på länge och det sista T sa när jag lämnade på förskolan var - Jag älskar dig mamma. (Njöt av den hela dagen)

Väl hemma ikväll efter jobb och barnens playdate har samma fina lilla människa bara skrikit - tjockismamma, bajskorv, dumbom och äckelpäckel. Gillar inte, vill inte, aldrig i livet, skulle inte tro det och nu ljuger du bara.
Jag höll tålamodet uppe länge och bet mig i tungan många gånger om men så brast det på slutet och då kom, - om du inte gör si så får du inte göra så imorgon och du gör så blir det inget si på lördag.

Vansinnigt onödigt det där sista, önskar jag bara var neutral, ignorerat, titta bort och till sist krama om. Vore det bättre?

Vad tycker ni och hur hanterar ni stunder som dessa?


Godnatt!



10 kommentarer:

  1. Det var ett tag sen min dotter var 5 år, hon är snart 18 nu, så jag har nog inte mycket att komma med till dej....men dom måste få testa;)....jag sa nog samma som du om jag tänker efter, hihi...
    Ha de gott!!!
    Kramisar bia

    SvaraRadera
  2. Visst är det onödigt att vräka ur sej massor av dumt, det gör jag också alltför ofta. Men vi har en policy i vårt hem att vi inte säger fula saker till varandra... vi pratar helt enkelt om att sådär är inte okej att säga. Om det funkar? Oftast...
    Jag tror mer på att sätta gränser, än att ignorera och tro att barnen själva ska förstå vart gränserna går.
    Du får glömma kvällen och leva på de där fina orden...!

    SvaraRadera
  3. Jag sa nog samma som du...till slut så tappar man ju tålamodet och så är det nog för de flesta föräldrar!
    Kram viktoria

    SvaraRadera
  4. Fniss,ibland brister tålamodet..har ensmåtrotsig 6 åring som testar gränserna just nu kram Diana

    SvaraRadera
  5. Trots och testning är ju deras sätt att lära sig vad som är rätt och fel!,
    Skriker dom tillräckligt kanske det lönar sig och då fortsättar dom!
    Tycker inte att dom ska kalla dig fula ord! Du får sätta gränser!
    Inte lätt och ett riktigt vågspel, men vi gör alla så gott vi kan!
    Ha det gott!
    Kram Helena

    SvaraRadera
  6. Sätta gränser och vara konsekvent samt ge massor av kärlek är mina ledord som mamma. Samtidigt låta barnen få utvecklas till egna individer som tänker själva. Ge mycket spelrum för kreativitet. Livet som förälder är - stort tålamod. Det har jag, men ibland brister det här också, jag lovar. Man är inte mer än människa. kram

    SvaraRadera
  7. Varifrån kom hennes ord? I vilket sammanhang? Jag skulle aldrig tolerera så elaka saker utan berätta vad som gäller hemma hos oss.hot leder ingenstans, bättre förklara. Good luck!

    SvaraRadera
  8. Tack för era råd och kul att höra hur ni tänker.
    Vart hennes ord kommer ifrån vet jag ej, denna lilla människa har varit ytterst lite trotsig i sitt liv och inte heller varit i bajs och kiss åldern.
    Jag blev förvånad och en aning ställd över detta plötsliga beteende. Eftersom jag själv inte minns hur det var att vara fem så minns jag iallafall hur det var att vara tonåring. Och tror att det på något sätt kan hänga ihop. Jag "trotsade" och sa då på tok för många saker som jag inte borde och som jag sedan hade vansinnigt mycket ångest över. Om min mamma då blev arg blev jag desto argare och ännu mer elak. Hade min mamma istället kramat om mig så hade jag nog kommit tillbaks efter en stund och kramat tillbaks.
    Jag vill få förståelse för hur detta helt plötsligt kommit nu istället för att då sätta regler som aldrig någonsin behövts tidigare. Men att vara konsekvänt är ett måste det håller jag med om.

    SvaraRadera
  9. Kikar bara in för att önska dej en trevlig Pingst helg!!!
    Må så gott!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  10. Oh inte lätt för någon när humöret svänger... kanske hade det hänt något under dagen som utlöste allt..? Ja, en kärleksfull och tydlig gräns när det gäller vad man får säga till andra, det är bra, om än inte lätt alla gånger... bra att du tar upp ämnet tycker jag!! Vi pratar alldeles för lite om dessa frågor, och barnen har ibland en tuff situation på dagis och skola, med stora grupper, svårt att synas, och då kommer reaktionen kanske hemma. I bästa fall. Kram till er båda

    SvaraRadera