fredag 1 mars 2013

FREDAGSFIKA!




Jag förgyller denna fredag med ett knyte syltkakor.

Min absolut största favorit när det gäller småkakor och här får ni mitt allra enklaste och ljuvligaste recept.


Syltkakor

200 g rumstempererat smör
4 1/2 dl vetemjöl
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver

1 dl hallonmarmelad
Små pappersformar

Sätt ugnen på 175 grader varmluft.

Blanda de torra ingredienserna och klicka i smöret. Arbeta ihop degen för hand eller i en bakmaskin.
Låt degen vila i kylen i 5 - 10 min.
Rulla små bollar och lägg i pappersformar, gör en grop i varje och klick i rikligt med hallonmarmelad. Jag väljer alltid marmelad istället för sylt då den är fastare och oftast innehåller en högre mängd bär.

Grädda mitt i ugn i 10 - 12 min.


Ikväll väntas middag med ett gäng vackra och härliga kvinnor, något jag verkligen behöver just nu. Vi ska prova nya restaurangen Nosh and Chow.
Återkommer om den.


Finfin fredag på er!


KRAM

13 kommentarer:

  1. Syltkakor mums!
    Önskar en bra fredagskväll.
    Kram
    Anneli

    SvaraRadera
  2. syltkakor är ju så gott! Kram Nilla

    SvaraRadera
  3. Kikar in och önskar dej en trevlig helg!!!
    Hoppas kvällen blir trevlig;)
    Kram från bia

    SvaraRadera
  4. Gillar bilden, de ser så himla goda ut... Önskar dej en härlig fredag!

    SvaraRadera
  5. Så söta och säkert supergoda!
    Härlig helg önskar jag dig!
    kram Helena

    SvaraRadera
  6. Så gott!! Jag kikar in här och önskar dig en riktigt go helg!

    SvaraRadera
  7. gott!
    Trevilg helg!
    Kram /Maria

    SvaraRadera
  8. Hinner du med att baka oxå! Hoppas du haft en fin kväll och fått återhämta dig lite! Ha en fin helg, kram Suss

    SvaraRadera
  9. Älskar småkakor att doppa i kaffet :) syltkakor är mums.Ha en härlig helg raring kram Diana

    SvaraRadera
  10. Så goda dem ser ut och gulligt band runt om!
    Ha en härlig lördag!

    SvaraRadera
  11. Hoppas ni hade en toppen kväll!
    Kramelikram

    SvaraRadera
  12. Åh underbara goda syltkakor, helt klart en favorit.
    Ha fina söndagen, kram

    SvaraRadera
  13. Mmm, vad gott! Och så fint! Kram!

    SvaraRadera