söndag 17 februari 2013

BADRUMSRENOVERING?


Bild lånad från hemnet.


Minns ni de typiska badrummen från 80 - början på 90 - talet? Jag tror kanske att vi alla någon gång har haft eller kanske har ett liknande? Blanka 15 x 15 kakelplattor med en "rand" eller "shack-rutigt" som ovan i blått, 
brunt eller beige.



Hej söndag!


I bloggvärlden just nu skrivs det om badrums renovering som aldrig förr? Hur kommer det sig egentligen? Är det trenden just nu? Ett typiskt januari-februari projekt? Eller bara en tillfällighet? Vad tror ni?

Självklart är det nu på tiden att även jag delar med mig av våra planer. 
Strax innan jul bestämde vi oss för en badrums renovering av vårt "stora" badrum. Handverkare bokades upp och planering av utseende, materialval mm startade. Vår riktlinje är att skapa ett klassiskt badrum som förhoppningsvis inte kommer klassas in i tidslinjen som exemplet ovan.

Eller som detta "kanske kommande typiska 2000-tal".






Svart golv med en svart "bord" eller fondvägg i duschutrymmet eller bakom spegeln. Detta gjordes i många hem, hotell samt nyproduktion. Jag tycker absolut det är fint men inte så jag själv vill ha det. 
Och jag är rädd för att det om 20 år då är 2000-talets version av 80-talet.


Nog om det.


Jag gillar kombon av vitt och grått, för mig ger det lugn och harmoni. Det är enkelt att byta accentfärger till och känns lite "natur". 
Så vi har valt ett grått marmor golv och stora vita matta kakelplatter till väggarna. 
All vår inredningen kommer platsbyggas för att få bort synliga rör längst med väggarna, toaletten blir en vägghängd variant, enkelt att städa och göra rent.
Istället för att ha ett badrumsskåp med en infälld komod, som vi har idag, har vi valt en vit skåpsinredning med en marmorskiva på i samma typ som golvet. Ovanpå den kommer det stå en stor vit skål i vit gjutmarmor.
Likt modellen nedan men betydligt större och gärna med "matt" yta.




Bild lånad från eurobad.


Idag har vi ett bubbelbadkar för två. Urhärligt på sitt sätt men vi utnyttjar det inte som vi kanske borde. När man väl ska bubbelbada och det var någon månad sedan sist, måste man börja med att fylla upp karet med vatten och köra en rengöring av systemet i typ 20 min. Sedan ska det skuras och så fyllas upp på nytt med badvatten. Både krångligt, tidskrävande och inte direkt miljövänligt.

Så nu lutar det åt något av följande:




Bilder lånade från bathlife.









Ett badkar i gjutmarmor och inte emalj eller sanitetsacryl/plast. 

Vad tycker ni?


I taket ovanför badkaret ska vi fälla in ett öppningsbart takfönster som man kan öppna upp kyliga vinterkvällar när snön sakta faller. Att då ta ett varm bad och låta små snöflingor få landa i ansiktet känns lite lockande...


Det var dagens badrumsplanering. Fortsättning följer...

Fin söndagskväll önskar jag er!


KRAM




11 kommentarer:

  1. Alltså, åh jag blir helt till mig! När jag väl börjat fundera på vår egen nödvändiga renovering av badrum så märker jag att många tänker samma, ja visst är det lite egendomligt. Gillar din stil där. Och att du berättar om bubbeln - jag är ytterst tveksam till det "omständliga" utan vill nog helst gärna bara fylla på vatten i ett kar som är litet men djupt. Ska nog ta och sätta igång med den där planeringen, annars händer ju inget. Kram Milla

    SvaraRadera
  2. Kul att renovera...det skulle vi också behöva i vårt badrum...vi ska "kasta" ut vårt badkar och göra ett dusch hörn i stället...men vårt badrum är inte så stort...men när det blir, jaa...om jag vinner mycket pengar...som ikväll kanske när jag spelar bingolotto hahaha....
    Ha en fin kväll!!
    Kramisar

    SvaraRadera
  3. Era planer låter väldigt trevliga, och det kan ju vara trevligt att inte gå all-in på det som är trevligast just nu...!
    Kram på dej

    SvaraRadera
  4. Vi har grått och vitt i badrummet. Känns tidlöst och lugnt och perfekt att piffa upp med färg på handdukar om man vill. Kram Nina

    SvaraRadera
  5. Kul med badrumsplanering :) kram Diana

    SvaraRadera
  6. Vi gjorde ett nytt badrum för några år sedan. Vi bor i ett gammalt hus så vi kunde inte ha kakel eller klinker så det blev matta som ser ut som sten. Vi har både dusch och badkar. Vi funderade på bubbelkar, men vi avstod pga att det är så krångligt att rengöra.
    Kram
    Anneli

    SvaraRadera
  7. Vi tänker allt lite lika du och jag...
    Vi ska inte renovera, men väl installera ett badrum kanske man kan säga. Det stora som vi inte ens har börjat på än...
    Fattar vad du menar med "tidstypiska" badrum ;)
    Vi valde blått nedtill och vitt upptill i vårt förra hus, med en dekorbård och en "bullig" dekorlist emellan dem. Snyggt då... men inte vad vi ville ha fem år senare... Och mönstrade fondväggar/mönstrat inlägg... Nja... ;)
    Bubbelbadkar... håller med. Svärföräldrarnas har vi lånat ett otal ggr, vis av erfarenheten valde vi ett hörnbadkar UTAN bubbel i förra huset. Nu blir det ett "vanligt", placerat en bit ut på golvet ;)
    Vad gäller kommoder, så har jag också varit inne på att ha "skål" uppepå, så snyggt ju! Men vet inte riktigt vad det blir.
    Det gäller att tänka till, som du säger, så man inte fastnar i det där typiska som gällde då, efter några år... ;)
    Kul att du delade med dig av dessa bilder! Ska bli spännande att se ert resultat!
    Kram /Maria

    SvaraRadera
  8. Jättefin badrumsinspiration du bjuder på!! Snyggt med grått! Och du tänker klokt tycker jag, viktigt med tidlös design som håller över tid! Det är ju knappas någon billig renovering det är frågan om, det gäller att tänka till ordentligt före.

    Kraaaaaaaaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  9. Vad kul med badrumsplanering. Vilken bra idé med ett takfönster i badrummet. Du ska definitivt välja ett "riktigt" badkar. Nackdelen med ett gjutjärnsbadkar (har ett själv), är bara som jag upplever det, att vattnet kyls av relativt fort. Snygga badkar på bilderna!


    Kram Therese

    SvaraRadera
  10. Åååh, så kul med badrumsrenovering!! Låter som ni kommer få det riktigt snyggt. Vi ska tror de eller ej också renovera vårt stora badrum, frågan är bara när vi kommer igång. Sambon började nytt jobb i måndags så vi får vänta lite tills han får mer tid över.

    Hoppas veckan börjat bra!

    Kramar Bella

    SvaraRadera
  11. Kul att få renovera badrummet! det gjorde vi för några år sedan och vi valde vitt och mörkt grått och naturligtvis så har vi bubbelbadkar som inte används!! Tyckte dina bilder så väldigt trevliga ut! Kul att du också kom med på bloggdagen! Superduperkul!
    Kram Helena

    SvaraRadera