torsdag 3 januari 2013

I MITT LILLA ARBETSHÖRN..




...Hittar ni mig just nu. Med huvudvärk. Illamående. Vansinnigt irriterad. Låg och inte alls på humör.
Det är väldigt sällan jag mår såhär men just nu är det verkligen inget vidare alls...

Varför?

Jo, ni känner ju till begreppet nyårslöfte? Ja ett riktigt uselt påhitt om något man "ska" göra och som man i de flesta fall kanske inte alls vill, men för samvetets skull så känns det lite bättre om man gör det och efter nyår ja då börjar ju alla liv om på nytt. 

Jag har under mååånga år haft ett litet "missbruk", nja nu låter det kanske lite värre än vad det är. Men denna lilla "hälsosamma" människa som jag är eller försöker att vara har under de senaste nio åren intagit sisådär 2 - 3 liter Pepsi Max om dagen och så ett par Red Bull på det.
På slutet har det varit så illa att jag till och med startat dagen med ett glas, jepp innan frukost. Och riktigt trista dagar har jag fortsatt direkt efter tandborstningen. Ofräscht? Ja det är bara förnamnet.

Så för att stilla mitt begär, få huvudet att sluta banka, och att minska irritationen och tröttheten är träning det enda som hjälper, så både morgon och kväll är jag antingen på gymmet, powerwalkar eller joggar. 
Att träna mer är alltså inget nyårslöfte för mig ;)

Jag har vid flera tillfällen gjort stora försök att sluta med denna last men inte lyckats de minsta, senast var för närmare exakt ett år sedan. Då som nu var det ett nyårslöfte som jag inte alls klarade av. 
Det började bra men så en dag föll jag tillbaks...


Men inte denna gång. Nu är det jävlarannamma som gäller!


12 kommentarer:

  1. Ojoj vad jobbig last! Men så bra att du tar tagi det och bryter den! Tror inte det är nyttigt men vad är det som gör detbså beroendeframkallande? Hejaheja dig, du fixar det! Kram Nilla

    SvaraRadera
  2. Oj det trodde jag inte om dig! Men bakom finaste fasaden ....!
    Jag har ju också ett missbruk i form av nässpray, som jag hållit på med i över 20 år! Har också försökt sluta ett antal ggr, men aldrig lyckats någon längre tid! Så jag vet hur det är med missbruk, men antar att din abstinens är något jobbig, att inte få kicken och koffeinet som pepsi ger! Har du provat koffeintabletter? Kanske kan lindra värsta känslorna! Har du bett om hjälp? Lycka till och modigt att du berättade! En del håller ju sånt hemligt!
    Kram och lycka till!
    Kram Helena

    SvaraRadera
  3. Du är nog inte ensam om "missbruket" min man har en vän vars fru jag träffat några gånger och varje gång vi setts har hon haft en 1,5l pepsi max under armen och klunkar direkt ur flaskan (under middagar och allt, ja hela tiden) lite udda. Bra att du tagit tag i det du som är så duktig med träning och allt det går ju liksom inte hand i hand så nu håller jag verkligen tummarna att du klarar det den här gången - bara vilja verkligen finns där....så ;)

    Kram Ullis

    SvaraRadera
  4. Undrar vart min kommentar tog vägen! Jag sa just det att jag också har ett beroende! men att jag blev snopen att du hade ett sådant beroende av pepsi max! Tycker nog man får kalla det missbruk! Jag missbrukar nässpray och har gjort i över 20 år! Inte lätt att skuta med när man enbart andas genom näsan, då måste man få luft! Har du sökt hjälp för ditt beroende? jag har sökt hjälp för ett år sedan och blev fri några månader tills nästa förkylning kom, då var jag fast igen! Funderar på om Koffein tabletter kan vara något för dig i urtrappningsfasen!? vad tror du?
    Kram Helena

    SvaraRadera
  5. Oh shit kvinna! 2-3 liter!? Då förstår jag det känns i huvudet! För gissar det är koffeinet, om det är Max är det ju inte socker, men knas för kroppen ändå. Jag håller på dig! Uthärda! Jag dricker ytterst sällan läsk och absolut inte cola, men tar en treo titt som tätt, för det blir en kick till huvudet pga dålig sömn. Men aldrig mer än en per dag. Men vi har nog alla vår lilla nojja vi får jobba med, ingen är ju ofelbar. KRAM Milla

    SvaraRadera
  6. Oj, 2-3 liter och redbull bäst att sluta med men det fixar du vännen.Jag älskar cola zero men dricker bara det på helgen och nån gång i veckan.Träning däremot är något jag måste få in i min vardag så nu har jag kört igång :) stor kram Diana

    SvaraRadera
  7. Jag har hört fler med samma bekymmer. Men det är fullt möjligt att ta sig igenom abstinensen, för det är ju vad det är. Du har bestämt dig, så du fixar det! Heja, heja, ,heja dig!!!!!

    Och kraaaaaaaam

    SvaraRadera
  8. Ger man sej tusan på nåt så klarar man det, tror jag i alla fall...jag har ätit treo hur länge som helst...tills jag förstod att det inte var bra...nu har jag inte tagit en enda tablett på 1 1/2 år ;))
    Här är det förkylt igen...är på uselt humör...var hos frissan idag...och jag är helt missnöjd ;( hur ska detta sluta, hahaha....
    Ha en mysig kväll trots allt!
    Kram

    SvaraRadera
  9. usch då... det där är en last för mej med, fast jag kan ju glatt konstatera att jag inte sitter fast lika hårt! Håll ut, själv jobbar jag på att sluta med socker, inte så kul det heller. Men vi kan göra det, visst! :-)

    SvaraRadera
  10. Pepp pepp!!!! Förstår att det är tufft om du druckit såna mängder!! Jag slutade med socker förra nyår, fram till dag fyra och fem var det pest men jag lovar det släppte och det var värt det!! Fortsätt kämpa!!! Kram

    SvaraRadera
  11. Du är nog verkligen inte ensam om detta "missbruk", starkt av dig att verkligen försöka bli av det, du är stark och kommer fixa det den här gången, go girl!!

    Kramar Bella

    SvaraRadera