onsdag 16 januari 2013

DEN LILLA BUTIKEN...




...som från början bara var en idé men sedan blev en dröm och nu, efter dagar, veckor och månader med nästintill jobb dygnet runt, finns på riktigt.
Jag har fått många frågor från flera av er som jag inte riktigt hunnit svara på. Ni har under "uppbyggnadstiden" fått se små delar men här kommer nu en lite större bildserie med det färdiga resultatet.









Jag kallar den en livsstilsbutik helt enkelt. Som har det där man behöver i vardagen. Inredning till hemmet, kläder till sig själv, sjalar, smycken och accessoarer. Men också delikatesser som havssalt, olivoljor, marmelader,  vinigretter, pasta, choklad mm. Det mesta kommer från Nicholas Vahé.






Och så har vi en barnkollektion med leksaker, pyjamas, morgonrockar, pyssel, dop - och födelsedagspresenter.






Butiken är uppbyggt likt en grotta med hjälp av 2 ton betong, hönsnät och vit färg. Detta gör den en aning unik och ger en speciell känsla när man kliver in genom ytterdörren.


















Frågor och svar:

Hur är det att starta en butik?

-För mig var det en helt fantastisk känsla som inte går att beskriva i ord. Det var en dröm som helt plötsligt skulle få träda i kraft. Jag var förberedd på mycket jobb och mindre tid med familjen under en tid. 
Trotts de långa arbetsdagar månaderna innan öppning fick jag bara mer och mer energi ju närmare jag kom. 
Och så kom invigningen med 270 besökare på 3 timmar, helt över alla förväntningar i världen. Veckorna därefter var fyllda med lyckorus till en dag då luften gick ur mig, baksmällan kom. Jag insåg att hur långt fram i kalendern jag än såg så fanns inte en enda ledig dag.

Ofta när man jobbar skift eller många dagar på rad så har man en längre ledighet att se fram emot men här tog arbetsdagarna liksom aldrig slut.
Då insåg jag allvaret på riktigt.
Jag klev rakt in i en julhandel med allt det där runtomkring att driva företag. Nu är det januari och betydligt lugnare. Normala arbetstider och tid till familjen.


Vad kostar det att starta en butik?

Det är mycket olika beroende på vart den ligger, kostnad för lokal, ev renovering och butiksinredning. Sen påverkas det också av sortimentet, t.ex kläder drar upp kostnaden mycket då klädleverantörerna har större "minimiordrar" än vad inredningsleverantörer har.
Innan man startar är det viktigt att ha kalkulerat med rätt siffror. Har man råd att inte ta ut någon lön? Hur stort kapital behövs för framtida inköp? Hur klarar vi "lågsäsongs" månader, mm.


Hur sköter du ekonomin?

Jag har aldrig haft något intresse för ekonomi arbete men för att hålla nere kostnaderna och få full kontroll över företagets ekonomi bestämde jag mig för att lära mig bokföring. Och så fick det bli.
Jag köpte ett bokföringsproram från Visma och tog en tvåtimmarslektion med en revisor. Sen tragglade jag bokföring under ett par nätter och nu är jag en kunskap rikare.


Går det bra för butiken?

Många säger att man måste ge ett nystartat företag ca tre år innan man kan svara på den frågan. Jag öppnade lagom till julhandeln som var helt över förväntan så jag är mycket nöjd, mer än kan jag inte säga.


Nu önskar jag er en fin kväll, jag har bara någon timme kvar här på jobbet och sedan kilar jag till jobbet.


KRAM












6 kommentarer:

  1. Vilken fin butik och vad spännande! ;)
    Du måste vara väldigt nöjd med en sådan butik.
    Lycka till i fortsättnigen!
    Kram
    Anneli

    SvaraRadera
  2. Bra skrivet! Och stort lycka till med allt! Jag har haft butik i 1 1/2 år nu, och i bland är det sannerligen ingen dans på rosor ! Men oftast riktigt kul...:)
    Din butik ser jättemysig ut!! Önskar jag kunde ha vägarna förbi!
    Mvh Maria

    SvaraRadera
  3. Från ena jobbet till andra jobbet? eller menar du från jobbet till gymmet, kanske? ;)
    Din lilla butik ser fantastisk ut! Önskar dig vrkligen all lycka och framgång med den!
    Kram /Maria

    SvaraRadera
  4. En riktigt riktigt fin butik!! Detta har du gjort kanonbra! Massor av timmar som ligger bakom, men det ser ut att vara värt besväret :-) Ha en fortsatt go kväll!

    SvaraRadera
  5. Men vilken mysig butik du fått! Har ni fixat med valven själva.? Din svarta skänk, vart har du hittat den? Tur att det blev lugnare nu i januari! Årets värsta månad sägs de ju vara för detaljhandeln! Passa på och ladda batterierna nu! Verkligen kul att följa sin dröm!

    Kram Helena

    SvaraRadera
  6. Butiken är helt ljuvlig, kommer snart förbi igen :)Jag har ju jobbat i butik med inköp, personal som bc och inköpare i 15 år och numera på andra sidan som säljare av kollektionerna så jag vet hur mycket jobb det är och som ägare ja då är du aldrig ledig.Men du är duktig Lena så det kommer att gå galant :) stor kram Diana ps ska du till Formex?ds

    SvaraRadera