söndag 30 december 2012

NYÅRSDESSERT?




Vaniljpannacotta med mango och passionstäcke.



Hej!



Sent igår kväll fick jag en idé och var tvungen att prova den på direkten. 
En liten vaniljpannacotta kokades ihop.
Istället för att toppa med färska eller frysta bär som jag normalt brukar göra värmde jag på mango och passionsmarmelad och rörde ner ett gelatinbland. När vaniljpanacottan stelnat hällde jag över marmeladblandningen och ställde tillbaks den i kylen. En timme senare toppade jag den med en choklad dekoration, kröp upp i soffan och slukade hela i ett naffs ;)

Ljuvligt god!






Vid ett festligare tillfälle hade jag valt att serverat den i ett coktailglas istället.


Recept

4 - 6 portioner

5 dl vispgrädde
1 vaniljstång (Eller 2 tsk vaniljsocker)
0,5 dl strösocker
3 st gelatinblad


Lägg gelatinbladen i en skål med kallt vatten.
Dela vaniljstången och gröp ur fröna. Lägg vaniljstång och frön i en kastrull tillsammans med grädde och strösocker.
Koka upp gräddblandningen och ta av kastrullen från plattan. Rör ner gelatinbladen till de löst sig. Häll upp pannacottan i serveringsglas.
Låt svalna i kylen.
Servera som jag skrev ovan eller bara med färska bär.


Det här med matlagning är ju bara min grej. Jag kan stå i timmar vid spisen och för mig är det avkopping.

Ikväll ska jag laga en 3 rätters nyårsmiddag så här dagen innan.


Förrätt
Krämig hummersoppa med grillad pilgrimsmussla

***

Varmrätt
Bacon inlindad nyårsfilé med potatisgratäng och pepparsås

***

Dessert
Chokladmousse med passionsfrukt och mandelskorpa

Så från kl 16.30 tillbringas kvällen i köket. Jag håller er uppdaterade via instagram.



KRAM

9 kommentarer:

  1. Åh det såg gott ut! Jag brukar inte få till det med gelatin bara...
    Vilken meny så här kvällen innan!
    Kram Suss

    SvaraRadera
  2. Mums det såg riktigt gott ut!! En super nyårsmeny som du har kombinerat ihop!
    Kram
    Annlin:s

    SvaraRadera
  3. Du bara satte igång och fixade till den bara sådär!!
    Ja den ser ju onekligen god ut!!!
    Ha ett riktigt gott slut på det gamla året och önskar också ett Gott nytt år om vi inte hörs!
    Kram Helena

    SvaraRadera
  4. Den menyn lät smarrig!!
    Vi ska bort i morgon till vänner på nyårs supé...ska bli roligt:))
    Så..jag önskar dej redan nu ett gott slut och ett..GOTT NYTT ÅR !
    Nyårs kram bia

    SvaraRadera
  5. Nej men du, så himla fin dessert!!!! Och den verkar supersmarrig också:))Vackert och riktigt festligt med chokladen på -snyggt:))))

    Önskar dig ett riktigt Gott Nytt År!

    Kraaaaaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  6. Mmmm...! Pannacotta är aldrig fel. Jag gjorde en med mjölkchoklad och jordgubbar igår. Också en fullpoängare1

    SvaraRadera
  7. Oh, där vill jag vara! Med den maten framför mig..... Himmel så gott!

    Önskar dig det bästa nyåret!

    Kramar och Gott Nytt och allt det där :)

    SvaraRadera
  8. Åååh, det där både låter och ser jättegott ut :) Sparar receptet!!

    Hoppas ni får en trevlig middag, menyn låter riktigt smarrig!

    Önskar dig ett riktigt GOTT NYTT ÅR!

    Kram Bella

    SvaraRadera
  9. låter otroligt gott... snyggt du har gjort med chokladen!

    SvaraRadera