fredag 28 december 2012

MIDDAGS TIPS!





Hemlagad pizza med prosciutto, mozzarella, parmesan, tomat och ruccola. Kanske med den enklaste degen jag någonsin gjort.


Deg till 4 "små" pizzor

5,5 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
1 krm salt
75 g smör
2 dl mjölk

Sätt ugnen på 225 grader varmluft.

Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke. Tillsätt smöret skuret i små bitar. Rör ihop till en grynig massa och tillsätt mjölk.
Arbeta snabbt ihop till en smidig deg.

De bästa med degen är att den inte behöver jäst så kavla ut den på direkten och lägg på valfri fyllning, grädda i 8 - 10 min mitt i ugnen.

Degen kan också förberedas upp till två dagar innan och ligga i kylen tills det är dags att baka ut den.







Vansinnigt gott och bör lagas oftare men det glöms liksom bort. 
I alla fall hemma hos oss.
Hungriga barn åt nästan var sin och jag åt 1 1/2 så är man fyra vuxna bör man göra dubbel sats.

När jag kom till gymmet i eftermiddag ekade det tomt, jag var helt själv, inte en kotte - det är kanske första gången under mina 14 år på gym. Undrar hur det kommer se ut om en vecka när alla nyårslöften är som hetast ;)
Mitt mål är att hänga på låset kl 9.00 imorgon bitti - sista passet 2012!

Nu ska jag försöka få de små liven i säng och jag säger bara - Wish me good luck! 

Senaste konversationen lät som följande:

Jag - Tjejer vad säger ni, ska vi borsta tänderna och läsa en saga?
Tindra - Neeeej, jag vill gå till skolgården och klättra i klätterställningen.
Evelina - Neeeej, jag vill åka pulka eller promenera till Afrika.



KRAM


5 kommentarer:

  1. Hihi gulligt men jag hoppas de kom ner från klätterställningen och hem från Afrika - lite egentid om kvällen är allt skönt att ha:-) Kram Sara

    SvaraRadera
  2. Men mums, det där se supergott ut!!!! Och vad duktig du är som kommer iväg till gymmet:)) Avis, måste jag också göra:))))

    Kraaaaaaam aka

    SvaraRadera
  3. Påminner om vå pzza, men vi gör dock inte degen själva!
    Så god den ser ut!
    Kram Helena

    SvaraRadera
  4. Haha härliga kommentarer från dina små :-).

    Vi gjorde pizza med samma fyllning igår, fast inte ned den degen, vi får testa ditt recept, det låter ju smidigt att slippa jästiden.

    Ha en bra lördag! Kram Jennifer

    SvaraRadera
  5. Sötaste tjejerna.Den där pizzan lät mums tor kram Diana

    SvaraRadera