torsdag 6 december 2012

EN MARDRÖMSNATT




Jag vaknar upp till ljudet från någon som knappt får luft. Någon som kämpar med sin andning och endast ett litet rosslande pipljud hörs. När jag inser att det är min lilla tre-åring höjs pulsen och tankarna är många. Jag ser denna lilla tjej ligga alldeles stilla med en still blick som ropar efter hjälp...


Hej,



Kanske var det en av de "värsta" stunderna under min tid som mamma.

Min första tanke var att ringa ambulans medan D ropar något om krupp och börjar googla. En stund senare ringer jag sjukvårdsupplysningen som konstaterar på ljudet att det troligen bara är krupp. 
Något som inte alls är farligt om det lugnar sig inom en timme eller blir bättre när man får frisk kylig luft.

Så där satt vi på köksgolvet, jag och lilla E. Med öppna fönster och varma täcken. Tårarna kom och för stunden kändes livet lite annorlunda.







På morgonen var allt som vanligt och lilla E jublade när en chokladtomte dök upp i adventskalendern.

Nu ska här göras julgodis;)


KRAM




13 kommentarer:

  1. Ja usch, krupp är otäckt! Även om det är rätt ofarligt. Läskigt både för den som har och den som står bredvid. Jag hade det själv som barn, och en av döttrarna har haft det. En liten tröst till dig, att nästa gång det händer, så vet du på en gång vad det handlar om.
    Ta hand om varandra!
    Kram /Maria

    SvaraRadera
  2. Usch ja! Krupp är inte kul! Vi har betapred hemma som vi alltid tar med på resor!
    Tur att det ger sig rätt fort! Hoppas det inte kommer inatt igen!
    Krya på henne!
    Kram Helena

    SvaraRadera
  3. Det är otäckt med krupp. Mina barn har också haft det och man blir riktigt orolig.
    Tur att allt gick bra!
    Önskar en trevlig torsdagskväll!
    Kram
    Annlin:s

    SvaraRadera
  4. Usch, jag får ont i magen bara på tanken. Hoppas att hon mår bra idag! kram

    SvaraRadera
  5. Men fy!!! lill tjejen! Tur att det gick bra... sköt om er! Puss o Kram Cissi

    SvaraRadera
  6. oh ja jag had haft två kruppbarn och jobbat med kruppbarn så jag vet. jobbigt är det! Mitt råd, ligg nära i natt, på en madrass i rummet tex. det kan komma några nätter på rad nämligen. Sätt er i en stol med varmt täcke vid ett öppet fönster om det kommer i gen, eller gå ut. Blir det värre, kan ni skaffa hostmedicin att ha hemma. viktigt med lugnet. det släpper oftast av frisk luft.Skönt att hon mår bättre!
    kram Nilla

    SvaraRadera
  7. Vilken tur att det gick bra !!!
    Förstår hur du kände det...oj oj...
    Ha det bra i vinterkylan!:)
    Kram Bia

    SvaraRadera
  8. Usch, så hade två av mina barn när de var små. Första gången blev jag verkligen livrädd. Sen stod vi ute i kylan, med filtar och såg på stjärnhimlen och det släppte och jag minns hur glad jag var och tacksam. Hoppas så att ni slipper det igen! Men det är ju skönt att veta att det inte är farligt. Kraaam!

    SvaraRadera
  9. Vad otäckt! Hoppas att ni slipper att uppleva det igen!

    SvaraRadera
  10. Usch, jag ser henne framför mig...läppans med små barn som får så hemska skrämmande åkommor, och dagen efter leker livet igen för en liten chokladtomte! Det är bra att man vet om man skall se efter era skatter...!

    SvaraRadera
  11. Åh, stackarn det är hemskt vår E brukar få krupp massor av kramar Diana

    SvaraRadera
  12. Usch! det där lät otäckt. Kram till den lilla sötisen! Önskar en fin helg!

    SvaraRadera
  13. Stackars er! Skönt att höra att hon mår bättre nu!

    SvaraRadera