lördag 3 november 2012

WORKING & COOKING



Dagens "lång"kok, som blir kvällens middag står på spisen och puttrar. 
Det börjar dofta ljuvligt!


Todelooooo!


Bästa morgonen på länge här hos mig, fick sova ett par timmar längre än vanligt, tog en powerwalk runt en lugn och stilla Ö.
Och nu är jag fylld med energi!

Hade tänkt laga en gryta men ångrade mig och istället blir det en pastasås, en lyxig sådan.
Tomatsåsen står och puttrar och ska få göra det i 3 - 4 timmar till. Jag improviserar utan recept men utgår ifrån "reglerna" för att laga en tomatsås.

1. Att välja tomater?
Plommontomater är de bästa att använda, speciellt den klassiska San Marzano, den har mycket fruktkött och inte så mycket kärnor. San Marsano tomaten är svår att få tag i färsk och eftersom jag handlade på närmaste Hemköp så fick jag nöja mig med närodlat från Södertälje.
Sen valde jag att lägga till ett par burkar med San Marsano på burk från Solania, den absolut godaste burktomaten som även är DOP märkt, vilket innebär att den är ursprungsskyddad - odlad och paketerad enligt alla gällande krav. DOP märkt är också en garanti på att det är äkta San Marzano odlad i Kampanien.

2. Att laga i rätt ordning?
Kommer i receptet till kvällen.

3. Socker och salt?
Är ett måste!









Ost och bröd till steg två av kvällens middag!






Nu ska jag sätta lite fart här.

Vi ses lite senare!


KRAM


1 kommentar:

  1. Tittar in för att önska dej en fin allhelgona helg!
    Hoppas långkoket smakar gott:)
    Själv ska vi på middag hos goda vänner ikväll, så jag får sätta mej till dukat bord, härligt!
    Ha en fin kväll!
    Kram

    SvaraRadera