fredag 30 november 2012

TIPS PÅ LÖRDAGSFRUKOST!




Är ni sugna på en lyxig lördagsfrukost med nybakade frallor?



Hej Raringar!



Det är fredag och jag jublar. Spelar ingen roll att jag jobbar både lördag och söndag - ordet helg låter ju bara så himla härligt.

Mitt tips till er idag är kalljästa frukostfrallor. Man gör degen kvällen innan så är det bara till att slica upp den på morgonen och rak in i ugnen.



Kalljästa frukostfrallor

15 gram Jäst
5 dl kallt vatten
2 msk havssalt
700 g vetemjöl (knappt 12 dl)
100 g fint rågmjöl (knappt 2 dl)
Olivlja till skålen


Lös upp jästen i vattnet, tillsätt salt och nästan allt mjöl (Häll i lite i taget så degen inte blir för hård". Knåda 20 min i bakmaskin eller 30 min för hand. Degen ska vara lite lös.

Lägg degen i en bunke och snurra runt med olja.
Täck med plast och ställ i kylskåp 12 - 15 timmar.

Vänd upp degen på mjölat bakbord. Dela den i ca 12 bitar.
Lägg upp bitarna på bakplåtspapper med den mjöliga sidan upp. Skär ett snitt på ovansidans mitt så får brödet en fin yta vif gräddningen.
Grädda i ugn på 250 grader varmluft med undervärme, kasta in några isbitar i ugnen och grädda bröden ca 15 min. Gräddningstiden beror lite på hur lång tid degen varit i rumstemperatur innan gräddning.

Jag gjorde en deg igår kväll och tog ut den ur kylen innan jag åkte till gymmet imorse, när jag kom hem satte jag frallorna i ugnen medan jag tog en dusch. Enkelt eller hur? Sen fick kollegorna färskt bröd till frukost.


Nu önskar jag er en härlig fredagskväll - själv ska jag snart hem och äta hummer!


KRAM

6 kommentarer:

  1. .. ummmm bread, pan, ogia!!!!

    SvaraRadera
  2. Det var då ett smidigt sätt att få hembakt bröd!! Ser jättegott ut!!

    SvaraRadera
  3. oj vad goda de ser ut, skall jag nog testa en frukost. kram Nilla

    SvaraRadera
  4. Kanontips!! Ska testas :)

    SvaraRadera
  5. Oj så goda de ser ut! Men eftersom jag ingen bakmaskin har så verkar det lite jobbigt att jobba med degen en halvtimme, så jag får nog vänta tills jag har en bakmaskin!
    Kram helena

    SvaraRadera
  6. Tack för tipset raring :) kam Diana

    SvaraRadera