lördag 3 november 2012

JAG SMÄLLER AV...






...Rakt av...

Inte för att skryta men denna pastasås alltså. Herre guuuud. Jag säger bara gör den. Vansinnigt god, vansinnigt. Närstan så god att det borde vara förbjudet... Då kan ni ju bara tänka er eller hur?



Hej!



Jag kanske inte kan ge ut receptet. För om butiken kommer bära sig vill jag öppna en restaurang, eller nej ett hak. Ett riktigt schysst hak där man bara vill vara. Enkelt men genomtänkt, inget avancerat bara riktigt schysst. Och prisvärt. Och detta pastarecept kommer finnas på menyn ;)

Nejdå, såklart ni ska få ta del av det.






Tomatsås variant 1
Recept


Ett gäng plommontomater av god kvalité
2 burkar Marzano tomater på burk från Solania
Olivolja
1 hel vitlök
1 gul lök
1 röd paprika
1 gul paprika
2 krukor basilika
3 nypor strösocker
2 nypor salt
Svartpeppar

Skålla tomaterna - Koka upp vatten och lägg i tomaterna i ca 1 minut eller tills skalet börjar lossna. Ta upp dem och låt svalna något, dra av skalet.
Finhacka vitlöken. Hacka den gula löken samt paprikorna.
Hetta upp olivolja i en tjockbottnad kastrull, häll i vitlök, lök och paprika, låt puttra i ca 20 min. Häll i de skållade tomaterna samt burktomaterna och basilikan. Låt småputtra i ca 1 timme, tillsätt salt, peppar och socker. Fortätt att puttra  i ett par timmar till, rör om med jämna mellanrum.

Nu är tomatsåsen färdig och går bra att äta direkt med pasta eller förvaras i en burk i kylskåpet i ca 4-5 dagar.

Men jag valde att göra följande:

Koka pasta, gärna garganelli.
Värm på valfri mängd tomatsås, rör ner lite riven parmesan. Rör sedan ner skivat mozzarella och låt dem smälta något, inte helt. Häll såsen över pastan och toppa med färsk ruccola och riven parmesan.

Servera med surdegsbröd och ett glas rött!

Imorgon ska jag prova att tillsätta grädde och gognac. 






Många rekommenderar italiensk musik under till lagning men jag valde Big Country, med bla den här låter något jag sällan brukar lyssna på men idag passade det fint.


I butiken pågår ommöblering på hyllorna till en förbannelse men nu tror jag minsann att jag hittat rätt. Hoppas jag iaf ;)
Och hur glad får man lov att bli när finaste vännerna spontant kommer över och håller mig sällskap? Bästa bästa!

För en liten stund sen fick jag ett mms på mina små tjejer från Dalarö Kyrkogård, så vackert och så ledsamt på samma gång, tända ljus precis överallt. Jag ska tända ett par extra ljus här hos mig med tankarna till de som stått mig nära och inte längre finns kvar...


Hoppas ni har en riktigt fin alla helgons kväll!


KRAM



7 kommentarer:

  1. Mums ser suuupergott ut!!!!! Tack för receptet:))) Här har tänts ljus också ikväll, håller med... vedmod blandat med allt det vackra...

    Stöööööööööörsta kraaaaaaamen aka

    SvaraRadera
  2. Tack tack! älskar när vi bloggerskor delar med oss av goda recept!
    Kram Helena

    SvaraRadera
  3. Aha, det ska testas. Kan man göra annat efter en sån recension? :)

    Kramar

    SvaraRadera
  4. Mums, älskar tomatsås och den här låt som om den var i min smak :) stor kram fina Lena och spännande det ska bli/Diana

    SvaraRadera
  5. Gott gott!!! La till dig i länklista A-ö så välkommen med dina tolkningar! Ha en toppensöndsag! Kram Sara

    SvaraRadera
  6. Vad spännande allt med din butik. Vet precis vilken lokal det är!! Såsen låter fantasisk, jag gör en variant men har aldrig tänkt på att blanda i grädde och congac, i alla fall inte med den kombon, annars är jag duktig på att hälla grädde i det mesta. Gott!

    Ha en fin dag. Läser ofta även om jag blivit usel på att kommentera. Bara så att du vet.
    Heja dig med butiken..! Kram

    SvaraRadera