måndag 1 oktober 2012

VAD ÄR EGENTLIGEN HÄLSOSAMT?





Vad är egentligen hälsosamt?



Godmorgon!


Måndag. Igen. Ny spännande vecka. Igen. Frisk och sjukt taggad för både jobb och träning. Igen.


Och så var det de där hälsosamma. Hälsosamt hit och hälsosamt dit men vad är egentligen hälsosamt? 

För mig är hälsosamt lite desamma som livskvalité. Att äta sunt och träna får mig att må riktigt bra, jag får energi och känner mig fräsch. 
Att ibland frossa i god mat, vin och en ask lakritspipor eller chkladtryffel är för mig lika viktigt och ger mig samma kick som träning och sund mat.
Att få umgås med ljuvliga vänner är ett måste och jag anser att en kombination av allt är för mig det mest hälsosamma!


Livskvalité helt enkelt!






Tidigare i veckan gjorde jag en nyttig mὓsli med kokos, nötter och gojjibär.
Blir du sugen så kommer receptet här:


Hälsomὓsli!
 
2½ dl vatten
½ dl flytande honung

5 dl havregryn
5 dl rågflingor
2 dl solrosfrön
1 dl linfrön
2 dl kokos
1 dl hackad mandel (Kan uteslutas)
1 dl hackade valnötter eller annan nöt sort (Kan uteslutas)


½ dl russin
½ dl torkade gojjibär


Gör så här:
Sätt på ugnen (200 grader)
Blanda honungsvattnet
Blanda i resten av ingredienserna förutom russin och torkad frukt
Häll ut i långpanna
Rosta i ugnen i ca 25 minuter OBS! RÖR OM OFTA!
Låt kallna
Häll i russin och torkad frukt









KRAM






9 kommentarer:

  1. Mums den lät god måste nog provas , när öppnar du din butik? kram Diana

    SvaraRadera
  2. Du har så rätt! Livskvalitet är blandningen. :)
    Kramar

    SvaraRadera
  3. Håller med om din filosofi! Allt hänger ihop! Såg väldigt gott ut!
    Kram och ha en fin vecka!
    Helena

    SvaraRadera
  4. Ja visst är det svårt att veta vad leva hälsosamt är. Funderar på det ofta själv, och tex när jag går och handlar kan jag titta runt i andra kundvagnar för att fundera på hur folk lever... (sjukt!) Pekpinnar, späkning och tro att man alltid måste "unna sig" är saker som spretar negativt runt hälsosamhet och vi är ju ofta värst på att ge oss själva fel vibbar. Jag håller med dig om livskvalitén. Och tänk att nå det optimala att äta sunt och kunna frossa i det ;=)
    kram Milla

    SvaraRadera
  5. Japp, håller med dig... livskvalité är hälsosamt! ;)
    Låter som en god frukost... tack!

    kram kram Malin

    SvaraRadera
  6. Jeg signerer hva du sier; det som gjør meg glad er bra! Så alt er lov, men i moderasjon, noe som ikke alltid er like lett i praksis :) Men jeg klarer ikke å leve på en streng ensidig diett, det funker ikke for meg. Den müslien ser god ut! Ha en finfin oktobermandag! Klemmer

    SvaraRadera
  7. Äta gott med sina nära och kära är livskvalitet för mig!

    SvaraRadera
  8. Jag instämmer helt med dig, livskvalité är det viktigaste!
    Ha en fin dag! Kram

    SvaraRadera
  9. Bra inställning! Och god müsli! Kram!

    SvaraRadera