söndag 14 oktober 2012

LEILA + NICOLAS VAHÉ





Som ni vet är jag svag för scones vilket har blivit en återkommande frukost favorit hos oss. Främst på söndagar.
Idag provade jag Leilas recept, något sötare än mina men gaaaah va goda de blev.



Godmorgon!



Danske kocken Nicholas Vahé har tagit fram några kvalitetsfulla delikatesser som sylt, marmelad, choklad, olivolja, pesto, salt och mf. Alla produkterna säljs bla via House Doctor.

Först ut att prova blev Passion & Coconut fruity jam.
Och jag smäller av. Totalt. En smakupplevelse ni inte får gå miste om. Mycket söt så man behöver ta ytterst lite av den, men kombon av kokos och passionsfrukt är ljuvlig.
Jag har provat den med fil och musli och nu på scones.
En dag ska jag värma den och servera till glass.












Una receta!


7.5 dl vetemjöl 

0.5 tsk salt 

1.5 tsk bakpulver 

0.5 dl råsocker 

125 g kallt smör 

1 st ekologiskt ägg 

2 dl mjölk 3% 

Sätt ugnen på 250 grader.

Blanda mjöl, salt, råsocker och vetemjöl. Finfördela smöret och vispa ihop ägg med mjölk. Rör ner mjölkblandningen och arbeta snabbt ihop en en slät men något kladdig deg.
Rulla bullar och lägg dem i muffinsformar eller på ett bakplåtspapper.

Grädda mitt i ugnen i ca 10 - 12 min.






Nu ska är här pärlas halsband med de små. Kan nog snart fylla en flyttlåda så mycket det pärs just nu.

Njut av dagen!


KRAM

6 kommentarer:

  1. Så gott och mysigt med hembakat till frukost, känns lite lyxigt!
    Ha en bra söndag! Kram Jennifer

    SvaraRadera
  2. Jag ser dom där nybakade sconsen överallt på bloggar och på Instagram och tänker att "nästa helg ska också njuta av scones till frukost". Men nu har den här helgens frukostar passerat också. Utan scones. Nästa helg MÅSTE jag! Det ser ju så ljuvligt gott ut!

    SvaraRadera
  3. Så gott det ser ut, och vilken fin blogg du har!
    Ullis

    SvaraRadera
  4. Vad härligt det är med scones! Mmm! Kram!

    SvaraRadera
  5. Scones är en riktig höjdare, som jag faktiskt per omgående ska tillverka till kvällstéet. Tack för inspirationen!

    Kramar

    SvaraRadera
  6. Scones är aldrig fel vilken fin blogg : ) kram Sofia

    SvaraRadera