söndag 2 september 2012

CAKE POPS!

 
 
 
Ja men visst är de härliga? Dessa små ljuvlig cake popsen är som en liten pralin på en pinne. Passar både till vuxna och barn. Vill man skippa pinnen så går det också bra.
 
 
 
Hej Söndag!
 
 
 
Sista dagen på veckan och söndagsfeelingsen är på topp. Under förmiddagen har vi packat ner i princip allt i lägenheten, traphuset är fyllt med flyttkrtonger och möbler som snart skall packas undan, men bara för ett par dagar. Imorgon kommer golvsliparna och vårt lilla renoveringsprojekt här hemma är snart klart. Åh det kliar i fingrarna efter att få börja inreda igen, whiiiii!!
 
 
 
 
 
 
Igår gjorde jag cake pops för först gången och wow vad goda de blev. Recepte jag hittade var ju bara såå enkelt.
 
 
1 paket Ballerina kladdkaka, jag valde sorten med mörk fyllning
ca 50 g philadelphiaost
150 g vit choklad
Grillpinnar eller klubbpinnar att sätta dom på
Strössel eller kokos
 
 
Gör så här…
 
Kör kexen i en matberedare tills de är smulor.
Tillsätt Philadelphiaosten. Börja med 50 gr, blanda och känn på degen. Den ska vara mjuk och gå att rulla till bollar.
 Rulla degen till bollar i den storlek du önskar! Lägg dom sedan i kylskåpet i en timme.
 
Smält chokladen i vattenbad tills den är rinnande. Ta ut bollarna från kylskåpet, doppa pinnen i lite smält choklad och tryck sedan in den i chokladbollen. (Pinnen sitter bättre.)
Doppa sedan bollen i chokladen. Jag använde ett högt glas fyllt med socker som jag sedan stack ned pinnarna i för att låta bollarna stelna.
Dekorering av bollarna kan göras i det oändliga. Strössel, riven choklad, kokos eller så inget alls!
 
Förvara cake popsen väl kylda.
 
 
 
 
 
 
Slå in dem i cellofanpåsar för lite extra lyxkänsla!
 
 
 




 
 
 
Perfekt gå bortpresent till kräftskivan!
 
 
 
Nu ska jag ta mina tjejer och åka in till stan.
 
 
 
KRAM

8 kommentarer:

  1. Å så fine de ble! I love cake pops :) Masse lykke til med renoveringsprosjektet! Klemmer

    SvaraRadera
  2. Vilka fina Cake pops :) kramis och ha en fin söndag Diana

    SvaraRadera
  3. Ooosch vilka fina små bakverk! Fräckt med cellofanet och pinnen... det blir lite extra lyxigt och kul! Vi har också renoverat en del här hemma och det är skönt när man ser slutet på det :-)Då återstår det roligaste, fixet!

    SvaraRadera
  4. Dessa ska testas! Så otroligt söta. Piffiga du.
    Njut din kväll!
    KRAM

    SvaraRadera
  5. Fina bilder på cake pops.
    Det blev en sen kommentar så jag får önska god natt!
    Bia

    Ps. Titta gärna in hos mej

    SvaraRadera
  6. O vilka fina och receptet ser verkligen enkel ut.
    Önskar dig en fin start på veckan.
    Kram F

    SvaraRadera
  7. Vilka fina "klubbor" du gjort! Du är så duktig när det gäller godis och kakor (och även mat, förstås) och får det så himla snyggt!
    Kram /Maria

    SvaraRadera
  8. Ett recept jag knycker rakt av. Urkul och fina och ser jättegoda ut :) Fullträff alltså!
    Kramar

    SvaraRadera