lördag 28 juli 2012

GODSAKER!




Sega blåbärsmuffins bakade med 100 % kärlek!



Todeloooo Raringar!



Vilka dagar vi har, äntligen får man väl lov att säga att sommaren är här. Idag har vi tillbringat dagen på bryggan med sol, bad och en fräsch kycklingsallad till lunch. Ett glas isande kall rosé till det gjorde lunchen till något extra!

Men först plockade vi några nävar blåbär och gjorde dessa ljuvliga blåbärsmuffins. Receptet tillhör landet och muffinsen bakas endast här ;)






Recept!

50 gram smör eller margarin
1 dl socker
1 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 ägg
0.5 dl blåbär

Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret och låt det svalna något. Rör ner socker, vaniljsocker, vetemjöl och ägg.
Klick ut smeten i sex normal stora formar och strö över blåbär.
Grädda mitt i ugnen i ca 15 min!

Servera med lösvispad grädde och blåbär

Jag rekommenderar att göra dubbel sats ;)






Till och med de små var ivriga och ville smaka!


KRAM

9 kommentarer:

  1. Mumsigt!
    Tack för att du delar med dig av receptet!
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  2. Vilka härliga muffinsbilder!

    Knappnålarna du frågade om kommer från Rice.

    SvaraRadera
  3. Härligt, härligt! Njut, njut, njuuut!
    Så smaskiga "lantmuffins"
    Kram /Maria

    SvaraRadera
  4. Mums filibaba. Måste nog plocka lite blåbär jag med snart:) kram Nilla

    SvaraRadera
  5. Herlig :) Takk snille du for den fine kommentaren hos meg - you made my day! :) Synd vi bor så langt i fra hverandre, ellers skulle eg gjerne fotografert deg og din familie! Fin lørdagskveld :)

    SvaraRadera
  6. Mums, ser så gott ut! :)

    SvaraRadera
  7. Tänkte göra dessa muffins imorgon :) Jag undrar om det går med andra bär, som tex hallon istället för blåbär.

    Hoppas du kan svara på min kommentar, skulle vara tacksam! :)

    SvaraRadera
  8. Hej Sabina,
    Ja du kan absolut använda andra bär än blåbär, jag tror det blir minst lika gott. Den enda som är bra att tänka på om du använder frysta istället för färska är att tina dem något så de inte "kyler" ner smeten för mycket, då gräddas muffinsen ojämn.
    Lycka till!
    Kram

    SvaraRadera