måndag 16 juli 2012

DAGENS RECEPT!




Lailas recept på morotskaka har alltid varit min favorit...



Men inte nu längre. Hos Röe Gård några mil från Fjällbacka finns ett café med underbara bakverk och deras recept hittar ni på hemsidan.

Min kusin bjöd oss på den godaste morotskaka jag någonsin ätit, den liksom bara smälte i munnen.

Bästa recept kommer här:


Morotskaka

4 ägg
4 dl socker
4 dl mjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk bikarbonat
2 tsk kanel
2 tsk vaniljsocker
6 dl rivna morötter
1½ dl matolja


Vispa ägg och socker vitt och poröst.
Blanda alla torra ingredienser och rör ner dessa tillsammans med morötter
och olja.
Smörj en stor rund form eller liten långpanna och strö med ströbröd.
Grädda nere i ugnen ca 1 timma på 150 grader tills kakan känns torr.
Stjälp upp och låt svalna


Gör toppingen:
100 gr smör
3½ dl florsocker
100 gr philidephiaost
Låt ingredienserna bli rumsvarma rör samman till en jämn smet
Bred över den kalla morotstårtan



Njut av dagen!



8 kommentarer:

  1. Åhhh vad det vattnas i min munn nu ;) Den måste jag bara prova laga hemma faktiskt!!

    Njut av semestern vännen!

    Kram kram

    SvaraRadera
  2. Det där låter gott... ska prova den.Tack! ha det finfint! kram/Anne

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Ser hur god ut som helst! Ha det fint där du är!
    Kram Helena

    SvaraRadera
  5. Men va gott...det receptet vill jag prova! Älskar ju morotskaka!
    kramar

    SvaraRadera
  6. Mums, tack för receptet.kram Diana

    SvaraRadera
  7. Jag har också bakat enligt Leilas recept många gånger. Blir så sugen på att testa receptet du la ut.
    Tack för att du delar med dig.

    SvaraRadera
  8. Har länge varit på jakt efter ett riktigt bra recept på morotskaka, tack för det!

    Hoppas ni har en fin dag. Kram F

    SvaraRadera