onsdag 20 juni 2012

TRÄNING!





Så här såg det ut 05.55 imorse när jag tog en härlig powerwalk med Sophie! Bästaste starten på dagen!



Godmorgon Sunshines!



Hur mår ni? Är det inte en ovanlig fin onsdagsmorgon? Eller beror det mer på nattens underbara sömn och mitt ljuvliga morgon humör kanske?? ;)

Jag har vid flera tillfällen fått frågor om min träning, hur mitt träningsprogram ser ut, hur jag hinner med osv. Nu tänkte jag ge er svaren på de frågorna här.


Just nu fokuserar jag endast på kondition och lite lätt löpstyrka, (förutom mina morgon/kvällspromenader som jag tar med jämna mellanrum).
Mitt mål är att springa 5 km på under 20 min och milen på under 40 min, om jag kommer nå dessa mål i år är jag tveksam på eftersom jag haft oturen att vara så otroligt mycket sjuk, men jag kämpar på och gör mitt bästa, mer än så kan jag liksom inte göra.

Min veckoträning ser ut som föjande:

Måndag: Löpning 7 - 8 km + träning av bålstabilitet - mage & ryggövingar som sit-ups, plankan, sneda plankan samt rygglyft.
Tisdag: Vila
Onsdag: Löpning 10 - 12 km
Torsdag: Vila
Fredag: Intervallträning 20 x 200 meter samt 4 x 400 meter, i ett tempo som motsvarar 34 min på milen. + två övningar för rumpa & lår.
Lördag: Vila
Söndag: Löpning 7 - 8 km.

För er som inte är motionerar så mycket eller är helt vanliga motionärer så låter det kanske avancerat? Eller vad säger ni?
Men jag vill tillägga att jag tränat regelbundet sedan jag började på barngymnastik vid 5 års ålder så för mig är träning en del av vardagen och absolut nödvändig för mitt välmående.

Hur jag hinner? Hmm, för mig finns det liksom inga alternativ. Att träna istället för en film i soffan är mitt sätt att vila hjärnan och samla energi. Hur trött jag än kan vara när klockan ringer tidigt på morgonen, hur illa jag än kan må av denna trötthet spelar ingen roll för så fort jag är utanför dörren är jag piggare än någonsin!

Fråga gärna mer om träning och hälsa så ska jag hjälpa er så gott jag kan!






Och så blev det lite morgon jympa på bryggan ;)

Nu ska jag packa klart väskorna, åka en sväng förbi det stora varuhuset och så en storhandling på det. Sen är det raka vägen till landet, bara jag och jag. D och barnen kommer efter imorgon och det ska faktiskt bli riktigt mysigt att få tillbringa ett dygn på "en man hand" Jag har massor med små projekt jag vill ta tag :).


Önskar er en fantastisk dag mina vänner!


KRAM





9 kommentarer:

  1. Duktig du är fina Lena, jag började bra men har helt kommit av mig...dags att ta tag i det igen kram Diana

    SvaraRadera
  2. Riktigt bra jobbat!!! Hoppas att du når ditt mål! Kram

    SvaraRadera
  3. Gud vad du är duktig! Jag blir helt trött bara jag hör och förstår inte hur du orkar, men du skriver ju att det är en del av ditt liv och det kanske är därför jag aldrig kommer igång, för det har aldrig varit en del i mitt liv! Här prioriteras annat hela tiden! Fast jag skulle vilja! Jag har nyss vaknat så det känns som du varit ute mitt i natten! Jag är super avundsjuk.
    Kram Helena

    SvaraRadera
  4. Jag kom av mig med min träning efter jul men nu har jag satt igång igen! Det ger mig massor av energi!
    Plankan gör jag också, tycker den är bästa magträningen! Mycket effektiv!

    Ha en fin dag!
    kramis

    SvaraRadera
  5. Tack rara du Lena för att du tog dig tid att svara på detta! Jag blir inspirerad att lägga upp ett program jag med . Ha det så himla mysigt där ute på landet med bara du:) kram

    SvaraRadera
  6. Uuuhh! Vilken tidig morgon. Förr tränade jag massor, men nu har jag haft paus... i flera år. Lite pilates, men det räknas ju knappt.
    Fint småplock till midsommar. Jag gillar lax-cheesecake md löjrom tror att det är ett ic buffé recept.
    Kram Anna

    SvaraRadera
  7. Puh, önskar jag kunde vara så där duktig! En tidig morgon har aldrig varit något för mig, går det att ändra på tro? Har du alltid varit en morgonmänniska?

    Kram Therese

    SvaraRadera
  8. Om du fortsätter att skriva så här inspirerande om träning så kanske jag kommer igång igen... ?
    :)
    Kramar

    SvaraRadera