söndag 3 juni 2012

SÖNDAGSFIKA



Fina Diana med bloggen Dianas Drömmar gav mig inspirationen till denna ljuvliga kladdkaka med kokosbotten. Ja kanske blev det den godaste kladdkaka jag någonsin smakat. Gillar du Bounty så blir den garanterat en stor favorit!



Toodelooooo!!!


Hur har er söndag varit fina läsare?

Vi har spenderat dagen med fina vänner i Täby, hängt på Nickis lekland, ätit lunch och hållt oss inne i det mindre fina vädret.
Mellan de korta regn uppehållen på eftermiddagen lyckades både jag och D ta oss ut på var sin joggingrunda. För imorgon är det dags för mig att träffa T, min PT som får fart på min löpning tider då den känns tugn och motivationen inte är på topp.






Dagens söndagsfika som vi hade med oss idag blev en hit hos både barn och vuxna!



KLADDKAKA MED KOKOSBOTTEN

Ingredienser
Kokosbotten
50 gram rumstempererat smör
2 st ägg
1,5 dl socker
200 gram kokos
1 tsk vaniljsocker

Kladdkaka
100 gram smör
2 st ägg
3 dl strösocker
1,5 dl vetemjöl
5 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
 
Gör så här
 
1. Sätt ugnen på 150 grader.
 
2. Smörj och mjöla en form som är ca 25 cm i diameter.
 
3. Rör ihop alla ingredienser till kokosbottnen. Tryck sedan ut smeten i formen, se till att den ligger jämt över hela bottnen.
 
4. Börja med smeten till kladdkakan. Smält smöret och ställ det sedan att svalna av medan du vispar ägg och socker pösigt.
 
5. Rör ner det smälta smöret i ägg- och sockerröran.
 
6. Blanda de torra ingredienserna och rör sedan ner dem i smeten.
 
7. Häll smeten för kladdkakedelen på kokosbottnen, sprid ut den med en slickepott om det behövs, så att den täcker hela bottnen.
 
8. Grädda i nedre delen av ugnen i cirka 35 minuter. Kakan ska inte vara helt fast/färdiggräddad. Låt svalna helt innan servering. Baka den gärna dagen innan den ska ätas.






Tindra var inte sen att ta både två och tre gånger ;)


Nu väntar en söndagsfilm och imorgon en ny spännande vecka med ett par extra lediga dagar och en bröllopsweekend - gaaah vad jag längtar!


KRAM

14 kommentarer:

  1. Den är farligt god :) Gjorde kokostoppar igår med vit choklad doppade i lakritschoklad...mums.ha en fin kväll kram Diana

    SvaraRadera
  2. Så söt liten tjej som njuter av god kladdkaka! Har du en pt utan gym eller går du på gym också? Jag skulle vilja ha en som hjälper mig med utomhusträning osv. Kram Nilla

    SvaraRadera
  3. Den kladdkaka så hur god som helst ut! MMMmmm!

    Klem

    SvaraRadera
  4. Oh my, jeg elsker kokos OG sjokolade, så denne må prøves, mums :) Endelig fikk jeg tid til en liten bloggepause mellom "slagene" nå. Med slekten på besøk langveisfra, går det i ett ;) Ha en fortsatt fin søndagskveld! Klemmer

    SvaraRadera
  5. Guuu, vilken smarrig kaka! Den måste jag göra nångång ;)
    Härligt att du kom ut på en joggingrunda. Det såg ju inte lovande ut på Twitter...

    Trevligt med bröllop :)

    Kram Jonna

    SvaraRadera
  6. Åhhh vad god den ser ut!
    Längtar till slutet på veckan jag med...tills jag får träffa tjejerna och umgås med dem i massor :)

    Hoppas du fåren underbar vecka vännen!

    Kramar till er alla

    SvaraRadera
  7. Sööööööötaste Tindra - så himla söt!!!! Och den där kakan ser bara heeeeeeeelt ljuvlig ut, mums!!! Jag har tyvärr dålig erfarenhet av kladdkakor, misslyckas ALLTID!!!! Duktiga du som tränar, jag tänkte också ut och springa idag men skyllde på vädret och stannade inne, haha!! Fick dock lite städning gjort istället.))

    Kraaaaaaaaaaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  8. Vilken sötnos, Tindra!
    Tack för recept! Ser dundersmarrigt ut!
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  9. En egen PT, det står nästan överst på min önskelista, men tror inte det finns ngn här i närheten! Kul när fler gillar en viss kaka, då vet man att den är god på riktigt!!!!
    Kram Helena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glömde säga att hon är ju för söt lilltjejen!

      Radera
  10. Ser ju supergott ut! Tack för recept! Söt liten tjej också :)
    Ha det bra!
    Kram

    SvaraRadera
  11. Det receptet måste jag skriva av och prova låter ju så himla smaskens!
    Ha en fin måndag!
    Kramar från andra sidan plurret.

    SvaraRadera
  12. Det här receptet måste jag testa! Verkar ju vara en favorit hos många! Spännande kombination. Tack för tipset! Kram

    SvaraRadera
  13. Mums, det ser gott ut!
    Ha en underbar start på nya veckan!
    Kram / Maria

    SvaraRadera