måndag 4 juni 2012

I VARDAGSRUMMET!




På en liten vägg i vardagsrummet står detta lilla plåtskåp. Perfekt förvaring åt kuddfodral, ljus och vaser som jag aldrig får nog av.
Ovanpå ser ni min mest tacksamma orkidé jag någonsin haft och som nu blommar för 9:e gångern


Hej!


Väkommen första måndagen i juni, många i vår närhet börjar prata om semester, ett par veckor kvar osv, vilket för mig låter helt galet. Det vart liksom ingen vår och nu är det dags för semester, vad hände? I vilket fall som helst får solen gärna ta och titta fram igen för nu har vi fått mer än nog av allt regn.

Jag är fortfarande helt slut efter morgonens PT - träning med T. Intervallträningen gjorde sitt och jäklar vad bra det känns nu - motivationen tillbaks och ett nytt träningsupplägg vantas dimpa in på mailen  ;)






Och så var de det här med orkidéer. Min absolut största favorit när det gäller krukväxter, enkla att sköta, tacksamma och otroligt vackra. I väntan på att de ska blomma om brukar jag sätta i en fejk orkidékvist av god kvalité och ingen ser någon skillnad. När knopparna kommer, åker fejk kvisten bort och orkidén får blomma på nytt.






Mitt tips är att ge orkidéerna mycket vatten, låt dem gärna stå i vatten, både när de blommar och när de inte blommar. Ser den helt torr och tråkigt ut brukar jag fylla upp krukan med vatten och vips så är den grön och full med knoppar igen.
Ingen annan gödning tillsätts.






Nu mina vänner ska jag ta tag i middagsmaten. En fin vän från Ön hämtar barnen på förskolan så här hemma är det tomt och alldeles tyst. Tror minsan Laleh får ta och göra mig lite sällskap en stund ;)


KRAM


14 kommentarer:

  1. Härliga bilder!
    Orkidé är en av mina favoriter också! Har fått två att blomma om och är väldigt tacksam för det!
    Ha en skön kväll!
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  2. Hei vennen :)

    Så fin orkide :) Så masse blomster på den :) Jeg har aldri fått til orkideer, men nå skjønner jeg hvorfor - jeg har nok gitt den altfor lite vann. Så neste gang skal jeg følge dine råd :)

    Tusen takk for så koselig hilsen hos meg, vennen :) vi ble så fornøyd med gulvet, ble så stor forskjell :)

    Ha en fin dag og kos deg :)
    Klem og kos Lisa :)

    SvaraRadera
  3. Älskar också orkideer, och dom verkar trivas hos oss :) Ha en härlig kväll kramar Diana

    SvaraRadera
  4. Mina orkidéer har inte visat samma glädje över att bo hos mig. Kan man lugnt säga. Mina fejkkvistar sitter kvar tills växterna åker all världens väg :) Men nu ska jag prova det där med så mycket vatten. Trodde inte de ville ha så mycket faktiskt. :)

    Kramar

    SvaraRadera
  5. Orkidéer skulle nog passa hemma hos mig då, om de är lätta att sköta! himla fina är de.
    Ha en fin kväll!
    kram

    SvaraRadera
  6. Oj, det var då en glad orkidé du hade som blommat så mng ggn! Har i bästa fall lyckat få en blomma tre ggn..
    Ja, nu år det vara nog med regn! ;)

    Kram!
    Tess

    SvaraRadera
  7. Jättefina orkidéer och kanonbra tips för att de ska hålla sig fina!! Det behöver jag! Jag kanske skulle prova jag också? Tavlan med insekten = I like! Kram

    SvaraRadera
  8. Älskar det skåpet.. Vi ska köpa det som TV-bänk så smäningom, när vi köpt ny TV:-)

    SvaraRadera
  9. Härligt med träning, älskar känslan efter ett hårt pass :). Så fina bilder, orkidéer är verkligen fina och till och med jag lyckas få dem att blomma flera gånger, smart det där med kvisten. Ha det bra! Kram Jennifer

    SvaraRadera
  10. Hej. vilken härlig orkidee du har, den tok blommar precis som min gjorde för ett tag sedan... men mina får nästan inget vatten alls *haha* men de verkar gilla mig de få gånger som jag bryr mig om med ;)
    Roligt att du kikade in hos mig ;)
    SV. Cykelfest.... rekomenderas!!! Hoppas du får möjligheten någon gång. Sugen på webbtävling... kolla in min sida igen *hihi*

    Hoppas du får en fin tisdag.

    kram kram Malin

    SvaraRadera
  11. Mina orkideer brukar mest ha fejk kvistar! Ibland får de tokslag och börjar blomma och då vet jag inte vad jag gjort annorlunda!
    Jag avundas dig din PT.
    Kram Helena

    SvaraRadera
  12. Älskar också orkideer! Duktig du är med din pt. Här har det körts zumba:) kram Nilla

    SvaraRadera
  13. vackert ..både orkideé , skåp och tavlor!!

    ha en fin vecka!

    Kram Pernilla på Piazzan

    SvaraRadera
  14. Men oj - blommat 9 gånger! Det var inte dåligt... Det måste vara där med vattningen som jag brister gissar jag :)!

    Kram Sandra

    SvaraRadera