söndag 17 juni 2012

GRILLAT FÖR HELA SLANTEN!




Rökiga grillsåser som piffar upp grillbuffén!



Hej!


Här på landet fortsätter regnet att bara ösa ner, vi fick en fin solig kväll igår men nu är regnet tillbaks och vi ska strax packa ihop och åka tillbaks till stan.

Mer först kommer några grillrecept som vi provade igår.



Paprikadipp till vänster & Aubergindipp till höger.



Rökig aubergindipp!

2 auberginer
1 dl naturell yoghurt eller creme fraiche
Saft från 1/2 citron
1 vitlöksklyfta
1 1/2 tsk hackad chili
(Jag köpte fryst chili från findus, en nyhet som är perfekt att ha i frysen)
1 tsk koriander
Salt & Peppar

Grilla auberginen tills skalet börjar svartna och köttet mjuknar. (Om grillen inte hinns med kan man även lägga auberginen i ugnen på 250 grader).
Skala auberginen och lägg den i en matberedare tillsammans med yoghurt, citronsaft, vitlök, chili, koriander samt salt och peppar.

Mixa allt till en slät röra.


Grillad paprikadipp!

1 st röd paprika
1/2 dl naturell yoghurt eller gräddfil
1 vitlöksklyfta
knappt en tsk röd chili
salt & peppar

Grilla paprikan tills skalet börjar svartna och köttet mjuknar. (Om grillen inte hinns med kan man även lägga paprikan i ugnen på 250 grader).
Skala paprikan och lägg den i en matberedare tillsammans med yoghurt, vitlök, chili, samt salt och peppar.

Mixa allt till en slät röra.


Båda rörna passar jättebra som tillbehör till grillmaten eller som dipp till goda bröd.






Jag gör ofta färskpotatisgratänger på sommaren, vi äter vansinnigt mycket grillat, nästan varje dag under sommarmånaderna så det är viktigt med variationer på tillbehören. Igår provade sötpotatisgratäng och jag rekommenderar den verkligen!


Sötpotatisgratäng!

Sötpotatis
Matlagningsgrädde 26 %
Gul lök
Västerbottenost
Salt & Vitpeppar


Välj mängden utifrån hur stora gratängformar ni har. Lägg ett lager ost i mitten av gratängen och lite på toppen strax innan gratängen är färdig.

Jag brukar ofta koka upp alla ingredienserna i en stor kastrull, låta de små puttra en stund tills potatisen börjat mjukna och sean lägga upp i portionsformar. Då behöver gratängerna bara stå en liten stund i ugnen för att bli färdiga.






Grillad smulpaj!

Har man grilltema så ska det minsann vara grillat ;)
Denna idé fick jag när D började prata om dessert. Jag kollade snabbt frysen och hallon var det som fanns. En grillas smulpaj fick det bli.






Jag använde en portionsform som mall för aluminiumformen. Lägg tre lager alluminiumfolié i formen och tryck till ondentligt. Lyft ur formen och så är den klar.

Fyll formen med valfria bär och toppa med smuldeg, jag blandade i hackad vit choklad och kokos i smuldegen!

Ställ formarna på grillen och täck dem med ett lager folie

18 kommentarer:

  1. Vad såserna ser goda ut! Kul ide med grillad minipaj. Tack för inspirationen!

    kram linda

    SvaraRadera
  2. Oj vad mycket jag har missat här på din blogg, men nu har jag läst ikapp :) Så mycket gott ni har gjort måste testa sötpotatisgratängen!
    Fint sommarhus ni har, jag hade gärna sett kort från verandan ;) Jag skulle oxå vilja ha ett sommarhus....
    Ha en härlig söndag även om vädret är dåligt!
    Kram Suss

    SvaraRadera
  3. Olika röror till grillat är ju bara för gott! färskpotatisgratängen måste provas.
    Igår bakade jag dina chokladmuffins, mums så goda de blev!
    Ha en fin söndag!
    kram

    SvaraRadera
  4. Hei vennen :)

    Dette så jo bare kjempegodt ut :) Du har så mange herlige oppskrifter :) Jeg laget vaniljeknutebollene dine i går og hadde med på bursdag :) De er bare såå gode :)

    Og for et herlig sommersted dere har i Stockholm, utrolig nydelig :) Så moro å ha et sånt sted :)

    Vi hadde det kjempekoselig på bursdag på Konnerud i går :) De hadde laget natursti for ungene og de koste seg masse :) En kjempefin dag :) Kommer bilder derfra etterhvert :)

    Ha en kjempefin søndag og kos deg, vennen :)
    Klem og kos Lisa :)

    SvaraRadera
  5. Så dyktig du er!! Dette både ser og høres veldig godt ut :) Ha en super søndag! Klemmer

    SvaraRadera
  6. Oj, så mycket gott. Mmm, nu blev jag hungrig!
    Ha en fin kväll!
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  7. Oj oj oj, så mycket gott! Måste bara prova :)
    Man tackar!

    och tack gulliga du för din söta kommentar...värmde :)

    kram kram Malin

    SvaraRadera
  8. Tack för tipset! så mycket gott:)) kramen Anne

    SvaraRadera
  9. Tack för tipset! så mycket gott:)) kramen Anne

    SvaraRadera
  10. Många bra tips! Tack för dem! Kram Nilla

    SvaraRadera
  11. Tack för alla fina tips :) kramar Diana

    SvaraRadera
  12. Takk for at du deler :)

    Fineste søndagskvelden til deg, vakre.
    Her skal vi bare slappe av og kose oss.

    Smil og fine tanker!
    klem

    SvaraRadera
  13. Åh, vilka bra recept! Missade förra inlägget, vilken underbar liten stuga ni har.

    Ha en mysig kväll i stugan. Kram Therese

    SvaraRadera
  14. Oj, så mycket gott! Tackar och bugar för bra tips! Kram

    SvaraRadera
  15. Mmmmm ser supgergott ut!!! Tack för tips:))

    Och du tuuuuuuuuusen tack för din omtanke... den värmde!

    Kraaaaaaam aka

    SvaraRadera
  16. Måste testas till semestergrillningarna. Har ju testat dina recept tidigare med stor succé som följd :)
    Kramen

    SvaraRadera
  17. Vilka härliga tips. Gillar grillad paj bara för sakens skull. :) Och brödet, superhärligt tillbehör!! Jag håller med dig. Vi äter också massvis med grillat (året runt), men jag har lätt att fastna i samma tillbehör. Tummen upp för dessa inlägg!

    Kram Anna

    SV: Desserten på första sidan som du frågade om är en smal lime- och jordgubbspanna cotta gjord på kesella jordgubb/lime. Dessvärre är jag väldigt skeptiskt till smala desserter, tycker liksom inte riktigt att det hör ihop. I så fall; ät frukt! ;) Jag har ändå testat den här efterrätten när kesellan var en nyhet i hyllan och mycket riktigt, den härliga gräddsmaken saknas helt! (tyckte jag)

    SvaraRadera