onsdag 13 juni 2012

CHOKLADTÅRTA MED LAKRITS




Sedan första dagen då jag köpte boken Lomelinos Tårtor har jag varit så vansinnigt sugen på att provbaka något av recepten i boken. Ikväll slog vi till...


Godkväll!


När jag hämtat tjejerna på förskolan satte vi igång med litet tårtbak. En chokladtårta med lakrits fick det bli.









Dock måste jag erkänna att i min smak är den betydligt finare att se på än god att äta. Lite för söt - sliskig tyvärr. Nästa gång ska jag göra den på mitt sätt men behålla dekorationen ;)















Flaggan har jag gjort av en tandpetare och Washi tejp.





Mer inspiration hittar ni här.



Fin kväll raringar!

Och tusen tack för alla fina kommentarer ni lämnar efter er.


KRAM

17 kommentarer:

  1. Åå..dette så jo kjempegodt ut :) Jeg elsker lakris :) Så flink du er til å bake :) Og så flink til å pynte den - lekkert :)

    Ha en herlig onsdagskveld, vennen, og kos deg masse :)
    Klemmer og koser til deg :)

    SvaraRadera
  2. Vilken vacker tårta! Och det är så festligt med vimplar :)

    SvaraRadera
  3. Åååååh vilken jäääättefin bakelse!!! Helt underbar!!! Och jag gillar ju lakrits, mmmmmm vad gott:)))

    Kraaaaaaaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  4. Skitsnygg tårta! (Om man nu kan kalla en tårta för snygg... O)
    Söta flaggor du gjort :)

    Kram på dig fina du! :))

    SvaraRadera
  5. Himla snygg tårta, lakrits gillar jag!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Oh my Goood, så fin den blev!! Vad duktig du är! :) Som sagt, den ser otroligt god ut men jag kan tänka mig att den är lite väl söt. Jag föredrar tårtor med mycket bär och frukt så det inte blir för sliskigt. Den lilla flaggan är supersöt! Kram kram

    SvaraRadera
  7. Åå va fin den blev.. Vilka tårtor den fanns i den där boken.. Helt underbara.. Måste provbaka snart.. Ser även fram emot fredriks tårta :) här i NY shoppar vi för fullt.. Är det något du vill att jag köper hem till dig? Sköt om er.. Kram kram Cissi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh njut så mycket ni bara kan :) Tack för att du frågar vännen, men jag kan inte komma på något såhär i all hans. Hade jag tänk på det tidigare skulle du fått kika efter en väska till mig men nu är den redan beställd på NK tyvärr.
      Ser fram emot båda era tårtor ;)
      Hälsa!

      Kramar

      Radera
  8. Men åhhhhh så fin!!! Inspirerande! Och så gulligt med den lilla vimpeln:)

    Kram du inspiratör

    SvaraRadera
  9. Älskar allt som har lakrits i sig, gud så gott :) kramar Diana

    SvaraRadera
  10. Vilken rolig kombination- choklad å lakrits!! Ser jättefin ut!! Har också washi- tejp hemma- tack för tips om vimplar!! Kram

    SvaraRadera
  11. Men så fin tårta. Jag gjorde gjorde jordgubbsstårta igår men inte ens den lyckades jag få fin. Jag måste pröva att göra egna vimplar, de är mycket finare än de som finns i affären.

    Vilken mysig blogg du har!!! Kram Therese

    SvaraRadera
  12. Oj, så fin! Den VILL man ju nästan inte skära upp och äta av. Så då funkar den ju som "skådebröd" :)

    Nu ska jag ställa en riktigt korkad fråga. Men jag avslöjar min dumhet och gör det ändå - Hur kommer det sig att man påbörjar ett inlägg med en bild och liten bildtext? Sen kommer själva inlägget... Jag ser att en hel del gör det och förstår ju att det har en orsak. Jag har bara inte lyckats klura ut vad orsaken är... Kan du upplysa mig tro? :) :)

    Kramar Kicki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaa va härlig du är som frågar ;) Men om du blir klokar av mitt svar vet jag ej.
      Jag har provat både att börja med text först och sedan bilderna varvat med ännu mera text. Även provat att lägga massa bilder först och sedan all text på en gång men inget av detta kändes helt bra.
      När jag sedan började med en bild, lite text, fler bilder och ännu mera text så kändes det helt rätt. Jag tycker personligen inte om när det blir på tok för mycket text på en gång utan vill gärna varva det med bilder.
      Min tanke när jag gör på detta sätt blir som följande:
      Först lägger jag en bild på det som inlägget ska handla om och en kort text som hör till. Sedan en text som kan handla om något helt annat eller bara så enkelt som vardagliga saker som gör bloggen lite mer personlig.
      Därefter återgår jag till bild nummer 1 och varvar text med bilder.
      Långt svar men om det gav någon korrekt svar vet jag ej? ;)

      Kramar

      Radera
  13. Så himla söt! Du är så duktig :) Kram Knorkan

    SvaraRadera
  14. Wow va snyggt det blev, precis som i boken :)

    Tack för sushi-dejten vi hade, som vanligt jättemysigt och härligt att umgås och prata om allt mellan himmel och jord!
    Mår väl bättre nu, men har börjat hosta lite, men är pigg och glad :)
    Kramar

    SvaraRadera
  15. Det låter väldigt gott med choklad och lakrits, men håller med den får inte bli för söt. Tok piffig blev den iallafall. ;)

    SvaraRadera