tisdag 5 juni 2012

BULLAR BULLAR BULLAR




Kvällens fika....


Hej!


Under middagen fick vi för oss att baka bullar och någon timme senare stod två plåtar i ugnen. Vi kilade över till några grannar och fikade i deras växthus medan barnen sprang runt och lekte på tomten. 
Så kan en skön tisdagskväll på vår lilla Ö se ut.







Vaniljbullar med mandelmassa.

 Recept

150 g rumsvarmt smör
5 dl mjölk
50 g jäst för söta degar
1 dl strösocker
1/2 tsk salt
3 tsk malen kardemumma
850 g vetemjöl special (ca 14 dl)

Fyllning

200 g smör
1 2/3 dl socker
2 msk kardemumma
3 tsk vaniljsocker
Riven mandelmassa (Jag brukar ha den i frysen innan så går det lättare att riva den)

Sockerlag (koka 1 dl socker med 1/2 dl vatten, låt svalna)
Pärlsocker

Värm mjölken till 37 grader. Smula ner jästen i en degskål och häll över mjölken. Tillsätt matfettet i bitar, socker, salt och kardeumma.
Mät upp mjölet och tillsätt allt föruton 1/2 dl. Arbeta degen kraftigt, 5 min i degmaskin.

Låt jäsa ca 30 min eller till dubbel storlek. 

Rör ihop ingredienserna till fyllningen.

Dela degen i två delar och kavla ut var deg för sig. Bred ut fyllningen, vik på mitten och skär långa remsor. Snurra remsan till en knut och låt jäsa under en bakduk i ca 30 min.

Pensla bullarna med sockerlagen och strö över pärlsocker. Sockerlagen ger bullarna blank yta och en söt smak. Grädda bullarna i 200 grader varmluft, ca 10 min.





Servera bullarna med iskall mjölk. Det härliga pappers sugröret med rosa ränder kommer från Miss Etoile och jag har köpt det i blomsteraffären här på Ön. Ljuvligt va?


Vi ses!


KRAM

14 kommentarer:

  1. Det lät verkligen som en skön tisdagkväll och nybakade bullar är ju bara så gott! Kram Jennifer

    SvaraRadera
  2. Så mysigt att få fika med nybakade bullar i ett växthus dessutom.
    Kram Suss

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig kväll ni har haft och bullarna ser ju smaskiga ut!
    Kram Bodil

    SvaraRadera
  4. Vilken trevlig kväll ni hade! Bullarna ser underbart goda ut. Kram Nilla

    SvaraRadera
  5. Din lilla fresterska där, här ska bakas idag till fikat :) kramar Diana

    SvaraRadera
  6. Åh så herlige bilder av noe såå mumsigt!

    En fin onsdag til deg kjære!
    I dag har jeg en fridag og skal nyte den på Villa Malla, sammen med en god venninne - gleder meg.
    Smil& fine tanker til deg

    SvaraRadera
  7. Spara några tills på söndag! Kram Marie

    SvaraRadera
  8. Mums, vad det såg gott ut! :)

    Önskar dig en härlig nationaldag!
    Vi ses på Twitter ;)

    Kram Jonna

    SvaraRadera
  9. Å, vad gott det ser ut! Så fina bullar du gör!
    Du undrade hur det kändes inför tjejernas student:
    Det var en mycket speciell känsla inför tjejernas student, tänk att de blivit så stora... det var ju inte länge sedan de började förskoleklass... åren går så fort. Dagen igår blev väldigt fin! En stor dag i en mammas liv!
    Du undrade också var jag köper mina pärlor:
    Jag köper dem oftast på nätet: barapyssel.se, grodansshop.se eller pagoni.se

    Ha en fortsatt fin nationaldag, fina du!
    Kram / Maria

    SvaraRadera
  10. Vilken snits på bullarna! Mina har aldrig blivit så fina! Smakar säkert gott också!
    Kram Helena

    SvaraRadera
  11. Du kanske ska starta ett café snart? Skulle allt uppskattas ;)

    Kram

    SvaraRadera
  12. Å, låter som helt underbart goda bullar ;)
    Snygga bilder också.

    Hoppas du haft en skön dag idag.

    kram kram Malin

    SvaraRadera
  13. Åhhh va gott det ser ut. Ni kanske fryste ner några stycken som jag och tjejerna kan äta på fredagsmyset?!?! ;) Tihi...

    Kramar

    SvaraRadera
  14. Underbara fina bilder - åå dom fina sugrören måste jag bara få tag i, såååå söta!

    kram CC

    SvaraRadera