söndag 20 maj 2012

SÖNDAGSMIDDAG MED EN NYPA LYX




Kvällens förrätt blev en klassisk bruschetta, receptet hittar ni HÄR.



Helllooooo!


Ja då var ledigheten slut för denna gång och i morgon börjar en ny spännande vecka, eller vad har ni på schemat? Är det någon som är ledig under nästa vecka också? :)

Men vilken dag vi haft, herre guuuud va skön. Och vilket väder? The Sun - Please Stay With Us!
Medan tjejerna invigde den uppblåsbara poolen på altanen intog jag och D ryggläge i solstolarna och så fick man årets första "solbränna".

Under en liten stund ikväll fick jag och D barnvakt och kilade ut på en löprunda tillsammans, det händer mycket sällan och därför var det lite extra lyxigt ;)
Sen slog vi till med en "lyxig" söndagsmiddag, bara vi två och (små sovande barn).

Till huvudrätt blev det gratinerade blåmusslor, enkelt och vansinnigt gott!






Skölj och borsta musslorna. Koka musslor i vitt vin, vatten, gul lök och vitlök i ca 5 - 6 minuter. Släng de musslor som EJ öppnat sig.






Ta bort en av skalhalvorna och lägg den andra skalhalvan med musslan i en ugnsfast form.
Rör ihop smör, cremé fraiche, vitlök, västerbottenost, hackad persilja och dill. Klicka ut röran över musslorna.

Gratinera musslorna mitt i ugnen på 225 grader, ca 10 min.






Lägg upp musslorna på tallrikar, häll över den smälta röran som musslorna badar i, det är så ljuvligt att doppa ett nybakat surdegsbröd i den.






Och till dessert blev det en smulpaj med rabarber och banan, ja det är verkligen ingen dum blandning även om det låter lite annorlunda ;)

Smuldegen gjorde jag på smör, socker, vetemjöl, havregryn, lite sirap och massvis med kokos.






Nu mina vänner känner jag mig mer än att få lägga fötterna på bordet och klicka på kvällens film - Dreamhouse, en amerikansk triller med Daniel Craig, Naomi Watts och Rachel Weisz i huvudrollerna. Är det någon som sett den?


Vi ses imorgon!

KRAM

9 kommentarer:

  1. Mums, så gott det ser ut!
    Härligt med lite lyx, sådär!
    Festen vi var på, hölls vid Flogbergets gruvor, mellan Ludvika och Smedjebacken. Mina hemtrakter ;)
    Kram / Maria

    SvaraRadera
  2. Håller med om att det känns lyxigt att kunna springa tillsammans. Och vilken god mat ni verkar ha ätit, har aldrig tillagat musslor själv, men det där lät ju inte så svårt, får ta och testa det .). Ha det gott! Kram Jennifer

    SvaraRadera
  3. Mums, så mye godt du viser :) Ha en super søndagskveld :) Klemmer

    SvaraRadera
  4. Men jag tror jag dör vad gott det där med musslorna såg ut! Det måste jag absolut göra nån gång! :)

    Visst har det varit toppenväder idag! Jag hoppas det håller i sig länge nu.

    Kraaam Jonna ♥

    PS! Grattis förresten ;)

    SvaraRadera
  5. Men jisses så himla gott det där ser ut!!! Jag brukar koka musslor ibland, men har inte gjort dem i ugn på det där sättet, tack för receptet, verkar supersmarrigt!! Vädret hos oss har varit sådär idag, bättre igår faktiskt då det var soligt och fint, men nu kommer högsommarvädret i veckan och till nästa helg ska det bli riktigt varm har jag hört - lovely!!

    Kraaaaaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  6. Åhhh vilken härlig dag ni har haft vännen! Dock har jag faktiskt haft en rätt såskön dag jag med...och det blev en powerwalk på en timme idag :)
    Imorn börjar jag mitt nya liv mednytt jobb. Ska bli så spännande med nya kollegor, nya spännande resmål och en helt ny arbetsplats!
    Ha en trevlig vecka vännen!
    Kramar i massor

    SvaraRadera
  7. Vilket gott recept. Det var super länge sedan jag gjorde musslor och jag har aldrig gjort som du! Måste provas!
    Härligt med springstund tillsammans!
    Kram Helena

    SvaraRadera
  8. Låter som en perfekt söndagkväll :) Nu är det dags för en PW, ha en härlig måndag kramar Diana

    SvaraRadera
  9. Vilken härlig dag du har haft! Filmen har jag inte sett. Var den bra? Här har det varit kanonväder, så vi har tillbringat hela dagen utomhus kan man säga. Ha det gott i värmen :-) Kram Annelie

    SvaraRadera