måndag 21 maj 2012

NÄR MACARONS BLIR MARÄNG




Minns ni de där stora, sega mandelmarängerna som man åt som barn? Eller jag gjorde det i alla fall. Det var veckans höjdpunkt när jag och mamma åkte till byns lilla bageri och köpte fikabröd. Jag valde alltid de allra största "mandelbergen" och senare kom de även med mörk choklad i.



Godkväll!


Det där med att jobba hemifrån blev inte riktigt som jag tänkt mig, snarare så blev det ingenting gjort över huvudtaget förutom en massa hemma pyssel och ett och annat viktigt samtal.

Som jag skrev tidigare var planen att göra macarons idag men något förändrades i sista sekunden och istället blev det en sats sega maränger med daim. En riktig sockerbomb men ack så goda.






Sega maränger med daim

4 st äggvitor
3 dl strösocker
1 dubbeldaim, finhackad

För att få marängerna så där alldeles lagom sega i mitten och sköra på utsidan är knepet att vispa äggvitor och socker över vattenbad.

Koka upp en kastrull med vatten. Häll äggvitor och strösocker i en rostfri bunke och häll i sockret. Ställ bunken i vatten bad och vispa ägg och sockret kraftigt tills den uppnått ca 50 grader. Jag kände med fingret och slutade när den var lite varmare är fingervarm.
Fortsätta att vispa äggblandningen med elvisp eller i en köksmaskin tills blandningen kallnat. 
Rör ner daimen och klicka ut smeten på en plåt. Grädda i nedre delen av ugnen i 130 grader varmluft, ca 50 min.









Fimen vi såg igår råkade jag somna ifrån så ikväll ska jag försöka se det sista. Än så länge har den varit grym!



KRAM

15 kommentarer:

  1. Mums vad gott det låter, maräng och daim i kombination känns ju som att det inte kan vara annat än supergott :). Kram Jennifer

    SvaraRadera
  2. hej... vad roligt att hitta till din blogg, vad många fina bilder du bjuder på!
    Gillar barnens walk-in closet... kanske skulle kunna bli ett framtida projekt! :-)
    Kramkram

    SvaraRadera
  3. Vilka läckra maränger! Dina musslor från helgen såg ju galet goda ut.. oh vad sugen jag blev :P

    Fin start på veckan!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Mums va gott med maränger! Tack för bra tips för att få dem sega i mitten!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Ser jättegoda ut måste jag säga! Gillar maräng mycket!
    Kram Helena

    SvaraRadera
  6. Åhh, vad gott...men nu ska jag hålla igen..dags för en pw nu.Ha en härlig tisdag kramar Diana

    SvaraRadera
  7. Åå..margens er så godt :) Og sikkert enda bedre med daim :) Det må jeg prøve en dag :)

    Jeg skulle også prøve meg på makroner igjen i går, jentene ville så gjerne prøve å lage noen blå :) Men innlegget mitt med oppskriften var blitt borte...så her ble det heller en is i fra fryseren ;) Får se om jeg finner igjen den andre bloggen hvor jeg fant oppskrfiten, for de var artige å lage :)

    Her skinner sola og det er nok en herlig sommerdag :)

    Kos deg masse, vennen :)
    Solklem Lisa:)

    SvaraRadera
  8. Åh, vad bra... segt ska det ju vara!!! Tack!

    SvaraRadera
  9. Men oj vad smarrigt det där såg ut!

    Dessa maränger från när du var liten, minns du namnet på dem?
    Vi satt på jobbet för någon dag sedan då en hade bakat och hade med sig just sådana men ingen visste vad dom hette, vet du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mandelberg har jag något minne av, kan det stämma?

      Kram

      Radera
    2. Det stämmer det! mandelberg - mums

      Radera
  10. Men gudars vad gott! Alltså jag är ju tokig i macarons men detta såg inte heller illa ut! Vad var det för film ni såg, tar gärna emot tips på sevärda sådana:-) kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dreamhouse - en amerikansk triller. Absolut sevärd :)

      Kram

      Radera
  11. Men åh så gott, tack för recept kram

    SvaraRadera