måndag 7 maj 2012

LJUSKÄLLOR




En ny läslampa har inhandlats till vardagsrummet och jag blev faktiskt riktigt nöjd.



Godmorgon härliga måndag!


Mina små tjejer var helt omöjliga att väcka i morse så vi blev sena till både jobb och förskola. Klockan var nästan halv nio innan jag lyckades få upp Evelina ur sängen. För oss är det mycket sent då vi i vanliga fall kliver upp kl 06.00.

Under förra veckan köpte vi en ny läslampa till vardagsrummet, vilket vi blev jätte nöjda med. Dock saknas det fortfarande ljuskällor och jag letar ständigt efter nya alternativ.

Under en utbildning jag gick läste vi om vikten av att ha många ljuskällor i rummen. I ett vardagsrum till exempel ska det finnas minst sju typer av belysning. Hellre fler svaga är få starka lampor.
Jag träffade en inredare på Ikea som gav mig ett tydligt exempel. Jag gick igenom några av deras utställningsrum där allt känns naturligt om genomgående. Allt i rummet framhävdes bra och visades på rätt sätt.
Sedan släckte inredaren X antal lampor i de olika rummen och när jag gick igenom rummen igen kändes det absolut inte lika genomtänkt. Saker som framhävts tidigare syntes knappt alls.






Hur många ljuskällor har ni i ert vardagsrum?


Nu måste jag kila, har ett möte kl tio!

Vi ses lite senare.


KRAM







12 kommentarer:

  1. Alldeles för lite...Hoppas du får en fin måndag Lena kram Diana

    SvaraRadera
  2. Snygg! Ikea? Vi har dom mindre från Ikea som läslampor i sovrummet :)

    Kram

    SvaraRadera
  3. Den där var jättefin! Vi har också två små av samma modell som kontoret. Men den där var verkligen jättefin. Letar också läslampa till soffan så där, men hittils har alla som jag gillat varit superduperdyra. Så IKEA låter som ett toppenalternativ.Ha en fin dag.

    SvaraRadera
  4. Ei kjempefin lampe :)

    Vi har nok altfor lite lyskilder i stua...Det var noe å tenke på. Og jeg som elsker lamper! :)

    Ha en herlig dag og en fin ny uke :)
    Klem og kos Lisa :)

    SvaraRadera
  5. Bara fyra... och vi har ganska stort vardagsrum.. så ett par till får det bli. Drömmen är några Bestlites.. eller kanske Tine K´s fina...

    Kram Tess

    SvaraRadera
  6. Bara fyra... och vi har ganska stort vardagsrum.. så ett par till får det bli. Drömmen är några Bestlites.. eller kanske Tine K´s fina...

    Kram Tess

    SvaraRadera
  7. Håller med om att det är svårt med ljuskällor... Har alldeles för få, än så länge ;)
    Den där golvlampan har jag också. Jättefin är den! Köpte den till hallen, men just nu har den flyttat till TV-rummet, får se om den blir kvar där?? ;)
    Kram / Maria

    SvaraRadera
  8. Det där med sju ljuskällor känner jag igen, försöker ha det i åtanke när jag inreder. Trots det har vi just nu det alldeles för mörkt i vardagsrummet! Ända sedan vi flyttade in för ett år sedan så har vi sagt att vi ska fixa det men icke... Skärpning på oss!:-)

    Ett bra "knep" för att få till lite mysigare belysning och kanske lysa upp nåt som annars lätt glömt bort tycker jag är ljusslingor som man lätt kan hänga över både fönster/gardinstänger, speglar och hyllor. Det använder jag mig gärna av. Vatt och veke har jättefina sådana t.ex.

    SvaraRadera
  9. Finfin lampa! Visst är det viktigt med belysning! Jag har åtta ljuskällor i vårt vardagsrum. Några golvlampor, några bordslampor, nej, jag har ju nio, jag har en ljusningar också! Ja, som sagt, det är viktigt med belysning av olika slag!Min man tycker dock att det är för mycket!
    Ha en fin kväll!
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  10. Tack för tipset fröken gredelin, det ska jag kolla in.

    Nio ljuskällor Jenny är ju riktigt bra ordat, nu måste jag bättra mig :)

    Kram

    SvaraRadera
  11. Jättesnygg lampa! Vi har nog lite för lite ljuskällor. 3 st, och en taklampa, men vill ha fönsterlampor också.

    SvaraRadera