torsdag 31 maj 2012

HINKAR I ZINK





Kilade förbi mataffären tidigt på morgonen och handlade massa färska örter. Nu har doften spridit sig i lägenheten och jag är så sugen på att laga mat.



Hej!


En dagens från köket, nya små zink hinkar har inhandlats tillsammans med rosor och färska örter. Det är sådana små saker som gör mig galet sugen på att laga mat, pyssla hemma, förverkliga drömmen om ett orangeri på altanen och lite annat fix.












Zinkhinkarna kommer från Granit och säljs i 3 pack för 49 riksdaler.









Timjan, rosmarin och basilika!






Är det någon som har ett bra tips på hur man enkelt kan göra en "själv vattnande" anordning till krukor som inte har den funktionen? Tycker att själv vattnande krukor är toppen men tyvärr är ytterkrukorna inte alltid så roliga.









Även balkongen har fått sig ett par örter ;)



Nu ska jag tillbaks till jobbet!


KRAM

16 kommentarer:

  1. Vilket bra tips! Granit har så mycket fint!
    Ha en fin dag!
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  2. Tyvärr så har jag inget tips på självvattnande krukor, men jag återkommer med det om jag ser nånstans eller kommer på nåt! :)

    Snygga zinkhinkar! Och billiga! Jättefint blev det!
    Finns det nåt bättre än färska kryddor? Och så sprider de ju en ljuvlig doft :))

    Kram Jonna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Färska kryddor är det bästa, och som sagt vilken doft de sprider. Underbart!

      Kram

      Radera
  3. Indiska har små glasfåglar som ska fungera som själbevattning, inte så stora dock, men söta! Ska man åka bort kan man ta en petflaska och skära bort botten och sätta ner flaskan med den smala änden ner och fylla med vatten. Inte så snygg men om man ska bort kanske det funkar!
    Söta zinkhinkar!
    Kram Helena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för fina tips! De där med petflaskor vet jag att mamma gjorde förr så det är ju bra när man reser bort. Fåglarna från Indiska måste jag kika in, låter mycket intressant :)

      Kram

      Radera
  4. Vilket fint kök du har!! Bra tips med zinkkrukorna. Ha en fin torsdag! Kram Nilla

    SvaraRadera
  5. Alltid lika härligt med färska örter!
    Kram Jannike

    SvaraRadera
  6. Vad fint det blev!!! Synd att Granit inte finns i min stad :-)Härligt kök! Kram

    SvaraRadera
  7. Härligt med örter och i de krukorna är de jättefina. Säger det igen, snyggt kök ni har!
    Kram Suss

    SvaraRadera
  8. Härliga bilder från ditt fina kök! Färska örter är supergott i maten, jag ska göra en köksträdgård på min lilla uteplats :)
    En upp och ner vänd petflaska fylld med vatten ska funka som självvattnare :)
    Kram

    SvaraRadera
  9. Ja visst är det härligt med färska örter =)
    Jätte fina burkar och nästan löjligt billiga ju =)
    visst är Lomelinos tårtor helt underbar!!!!!
    Hoppas du har en fin kväll.

    Kram Thess

    SvaraRadera
  10. snyggt... färska kryddor är härligt, även om jag inte är så duktig på att använda dom som jag tänker att jag ska vara när de inhandlas! .-)

    SvaraRadera
  11. Snygga krukor! Och vilken vackernutsikt från balkongen! Kram Caroline

    SvaraRadera
  12. Vilket fynd .), jag bara älskar ditt kök.Du får nog lov att komma hem till oss och göra lite homestyling tror jag minsann ;) kramar i masor Diana

    SvaraRadera
  13. Jag har massvis med färska örter i mitt kök. Jag fyller på ytterkrukan med mycke vatten, nästan ända upp till kanten på innerkrukan. De håller sig jättelänge och växer snabbt.

    Tänkte också på fåglarna på Indiska.

    Vill också ha tårt-boken!! Kram

    SvaraRadera
  14. Vilka snygga hinkar! De ska absolut spanas in när jag besöker Granit nästa gång! Önskar dig och familjen en trevlig helg!:) kram

    SvaraRadera