lördag 14 april 2012

VOLIÁ!




Dagens Macarons och en mycket nöjd bloggerska ;)


God kväll!


Kilar in en snabbis och bjuder er på dagens macarons, äntligen har jag provat göra dessa små underverk och det gav mersmak måste jag säga. Nästa gång blir det lakritsmacarons :)






Från mig till familjen.






Från familjen till farmor och farfar.






Receptet kommer här:


Macarons med jordgubbstryffel

Kakor

170 g florsocker (knappt 3 dl)
110 g mandelmjöl, siktat 
90 g äggvita (ca 3 st)
2 msk strösocker
Många droppar röd hushållsfärg - ju mer desto bättre färg och finare resultat :)

Jordgubbskräm

125 g vit choklad
100 g jordgubbar, färska eller frysta och tinade
finrivet skal av 1 citron
2 tsk honung
2 msk vispgrädde


Väg upp florsockret.
Blanda med mandelmjöl och sikta.
Vispa äggvitan fluffig i en ren och torr bunke.
Tillsätt strösockret och fortsätt vispa tills äggvitan blivit till ett fast skum.
Vänd ner mandel- och florsockerblandningen i äggvitan tillsammans med hushållsfärgen.
Blanda tills du har en jämn smet.
Spritsa ut runda prickar på två bakplåtsbeklädda plåtar.
Låt kakorna vila på formen i minst 45 minuter.
Då torkar ytan och kakorna blir finare.

Sätt ugnen på 125 grader.
Grädda i omgångar på ugnens nedersta fals i cirka 20 minuter.
Kakornas överdel ska fortfarande vara ganska blek, men underdelen ska släppa från bakplåtspappret om du provar att lyfta dem.
Låt kakorna svalna.

Jordgubbskräm
Mixa jordgubbarna fint.

Koka upp dem i en liten kastrull och låt puttra 5–10 minuter eller tills ca hälften av vätskan har kokat bort.
Väg upp och kontrollera, du behöver 50 gram reducerad jordgubbspuré.
Bryt chokladen i mindre bitar.
Värm försiktigt alla ingredienser till krämen i en liten kastrull på spisen.
Rör då och då, och dra kastrullen från värmen när chokladen har smält och krämen ser jämn och fin ut.
Låt den stelna i kylen i någon timme, krämen ska bli lagom fast för att spritsa.
Spritsa jordgubbskräm på botten av hälften av kakorna och toppa med kakanas andra halva.

Låt stelna i kylen.

Förvara macaronsen i kylen, håller ca en vecka.

Tack Cissi för tipset om mandelmjölet, jag hittade hos Life hälsokost.
Nu väntas lördagsmys här oss, D är ute på grabbkväll så det är bara jag och tjejerna kvar hemma. 100 % tjejmys helt enkelt!


Vi ses!

KRAM









12 kommentarer:

  1. Härligt med tjejmys!
    Så fina macarons!!!!
    Ha en skön tjejlördagkväll!
    Kram / Maria

    SvaraRadera
  2. Hej hopp!
    Ååå vilka härliga macarons =)
    Har vågat mig på dom än men i veckan kanske ;)
    Vilka underbar bröllposbilder....man dog nästan liiite...så fiiint!!
    Hoppas ni får en härlig kväll du och tjejerna.

    Kram Thess

    SvaraRadera
  3. Så fina macarons, kan bara tänka mig hur goda de är ;) Mys med dina små fina tjejer.

    Kram
    Anna

    SvaraRadera
  4. Åh vilka fina macarons. Jag är så på gång att testa men tror hela tiden att det ska bli ett misslyckat försök. Men kanske att det är dags nu :)

    Kul, att du gav en hälsning hos mig, nu hittade ju jag in till dig!

    SvaraRadera
  5. Ljuvliga, nästan så man inte vill äta upp dom :) Men lakritsmacarons ser jag fram emot, gud så gott :) kramar Diana

    SvaraRadera
  6. Åh, vilka skönheter!! Länge har jag tänkt att baka dessa små sötsaker men är livrädd att misslyckas och bara stå och svära i köket, högröd i ansiktet och sjukt irriterad. Verkar vara såå många moment och väntan.. Inte riktigt min grej. Dessutom, måste man väga allt? Brist på hushållsvåg avgör saken!
    Njuter av dina bilder tills vidare... Hur snygga som helst! En vacker dag kanske ;)
    Kram Anna

    SvaraRadera
  7. Tack söta ni. Jag var också rädd för att misslyckas, de ser avancerade ut men skenet bedrar, de var busenkelt :-)
    Kram!

    SvaraRadera
  8. Skitsnyggt Lena!
    Krya på dig nu så vi får träffa dig snart, jag och lillan ;)
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Vilka fina, och säkert goda också! Hur många blev en sats ungefär? Kram på er och hoppas du är frisk snart. Kram Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marie :) Det blev ca 20 stycken på en sats, du måste ju bara prova. Kanske är det något till Moas dop? ;)

      Kram

      Radera
    2. Haha, exakt det jag tänkte mig!;)

      Radera