tisdag 17 april 2012

SOMRIGT!




Jag har länge letat efter klassiska syltburkar i portionsformat och idag dök de upp, helt oväntat. Jag var en snabb sväng inom Åhlens och så fint på en hylla stod de där och väntade ;)



Hallå där!


Får jag bjuda er på ett litet dessert tips? 

Det allra bästa är att den enkelt går att förbereda flera dagar innan servering, se bara till att ha fina råvaror.


Vit chokladpannacotta med somriga bär! 

8 portioner

2 dl vispgrädde

2 dl mjölk

75 g strösocker

4 st blötlagda gelatinblad

240 g vit choklad

frysta eller färska bär

Blötlägg gelatinbladen i vatten 10 minuter innan tillagning. Koka sedan upp grädden och mjölken i en kastrull. Tillsätt sockret och chokladen. Krama ur gelatinet och lägg ner det också. Låt allt smälta under omrörning.
Fördela bären i portionskopparna och häll över pannacottan.
 Låt stelna i kylen i ett par timmar.

Garnera gärna med färska eller tinade bär precis innan servering!







Glasburkarna får min att tänka på mormors hemlagade sylt gjord på handplockade sommarbär från trädgården!


Njut av kvällen!


KRAM

7 kommentarer:

  1. Mmmm måste prova! Älskar vit choklad. Grymt söta små burkar också:) du är så påhittig! Kram Emma

    SvaraRadera
  2. Låter supergott. Fin ide med burkarna :)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Mums vad gott!!! Det där ska jag prova att göra!! Jag har aldrig gjort pannacotta faktiskt, men tänkt göra det många gånger inför olika bjudningar. Åhléns har mycket fint, jag dreglar massor över allt ögongodis som finns där. Charmiga burkar!!

    Kraaaaaaaaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  4. ps, glömde... tack för tipset om tapeten!! Vi får se om jag får napp, det är ju inte aktuellt direkt nu med tapetsering så jag hinner nog förhoppningsvis trilla över tapeten någonstans:)))

    kram igen aka

    SvaraRadera
  5. Gjorde pannacotta häromdagen med rabarberkompott, suverän kombo.Vilket bra tips med burkarna, ska jag köpa, det blev jättegulligt :) kram Diana

    SvaraRadera
  6. Pannacotta är grymt gott och jag fick i somras tips om en väldigt lättgjord variant. Dansukker har ett socker som heter "gelesocker multi" och då kokar man bara grädde och detta gelesocker i 30 sekunder och sedan är det klart. Smaksättning väljer man ju själv såklart och häller bara i. En variant om man inte orkar mecka med gelatinbladen..

    Kram Marie

    SvaraRadera
  7. Det där ser verkligen gott ut!

    SvaraRadera