söndag 8 april 2012

SOMRIGT OM JAG FÅR BE!




Förmiddagens fika står dukad - jordgubbspaj med kokos och vitchoklad!



Hej!


Här hos oss är det blå himmel, strålande solsken och nästintill vindstilla, perfekt påskväder! Dock vet jag att det ligger snö på många andra delar av landet vilket jag absolut inte tycker om, vår och sommar TACK!

Blev så sugen på en somrig fika och slängde ihop några små jordgubbspajer, dock fick jag hålla till godo med frysta jordgubbar.

Och så fick jag inviga rullvagnen ;)









Tinade och skivade jordgubbar, lite potatismjöl...






Och massa smuldeg!






Et voilá!






Jordgubbspaj med vitchoklad och kokos

Till en normalstor pajform eller åtta små portionsformar.

Pajdeg:
3 dl vetemjöl
2 dl kokos
2 krm salt
100 g kallt smör eller margarin
3/4 dl strösocker
150 g grovhackad vit choklad

Fyllning;
1 l jordgubbar
2 tsk potatismjöl

Blanda mjöl, kokos och salt i en bunke. Tillsätt matfettet i små tärningar och finfördela i mjölblandningen med fingertopparna. Tillsätt sockret. Blanda ner chokladen i smuldegen.

Skiva jordgubbarna och blanda med potatismjöl. STrö ut häften av smuldegen i en pajform ca 16x22 cm. Lägg på jordgubbarna och avsluta med resten av degen. Grädda i nedre delen av ugnen ca 35 minuter i 175°C värme. 
Servera med kall vaniljsås!













Och iskall mjölk från familjen lilla bondgård!






Nu önskar jag er fantastisk påskdag!


KRAM

7 kommentarer:

  1. Ser ljuvligt ut hos dig och så gott, jag älskar pajer i alla former, kram

    SvaraRadera
  2. Den där rullvagnen är ju bara för söt! :) Härligt somrigt fika! :)

    SvaraRadera
  3. Så härligt det ser ut!
    Och den rullvagnen vill jag också ha, bara att den inte finns på mitt Ikea. Hoppas dock på ändring av det å det snaraste.

    Hoppas du har en fin påskhelg! Och tack för snäll hälsning.

    SvaraRadera
  4. Men jag dööör va fint alla ska bo!
    :DD

    Blev d enågra kolasnittar? Så enkelt & så äckligt gott!

    SvaraRadera
  5. Åå va fint ni har.. Ser så mysigt och trivsamt ut! Å vilken god paj.. Man längtar verkligen till sommaren!
    Vi längtar efter er.. Kram kram Cissi

    SvaraRadera
  6. Vilket fantastiskt hus ni har, gillar verkligen din smak av inredning både i lägenheten och i villan.

    Kram Fia

    SvaraRadera
  7. Tack fina för era kommentarer :)Blir alltid lika glad!
    Mette - självklart blev kolasnittar och de blev sååå goda!

    Kram

    SvaraRadera