fredag 20 april 2012

CITRONGLASS Á LA PETIT CHOCOLATE?




OOOoooohhhhh! Måste bara tipsa er om kvällens dessert, kanske kan det vara något till lördagsmiddagen?


Tooodeloooo!!


Hur har ni det denna fredagskväll? Fint hoppas jag!!!
Här njuter vi för fullt, mätta efter en middag med italiensk tema, bruschetta till förätt, canneloni till huvudrätt och så dessa underbara citronskal fyllda hem hemlagad glass. Gaaaaah va god de blev!






Jag inspirerades av senaste numret av Elle mat & vin med deras Limoncello Gelato, dvs citronskal fylld med limoncelloglass!

Eftersom jag har en förmåga att aldrig riktigt hålla mig till originalrecept så blev min version som följande!


Citronglass á la petite chocolate
(Och som ni hör på namnet så är det en rejäl blandning :)

Till 6 st stora tomma citronhalvor!

Saft och rivet skal från 1 1/2 citron
2 dl florsocker
2 1/4 dl grädde
(Krossad årechoklad eller oboy efter smak)

Blanda saft och citronskal med florsocker och låt stå i ca 30 minuter. Vispa grädden tills den blivit fast och vispa då ner citronsocker smeten.
Halvera tre citroner och gröp ur innehållet. VALFRITT: Rör ner krossad Åre choklad eller oboy i hälften av smeten för att bryta av citronsmaken. Fördela smeten i de sex citronhalvorna och ställ i frysen över natten eller eftermiddagen.
Skär halvorna till klyftor vid servering!

NJUT för herre guuud va god den blev ;) Frisk och riktigt fräsch!






Och visst ser de aningen exklusiva ut? Imponera era gäster för de är vekligen busenkla att göra!

Nu mina kära vänner ska jag krypa upp i soffan och se slutet av Let´s Dance!



Stor Kram!

Lena



8 kommentarer:

  1. Oj ser riktigt god ut! Måste provas!
    Men du menar fredagkväll va? Eller skulle inlägget in i morgon?
    Ha en bra kväll iallafall!
    Kram Helena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, tack Helena det stämmer, det ska vara fredagskväll ;) Bäst jag klickar in och ändrar :)

      KRAM

      Radera
  2. Åå..det så utrolig lekkert ut! Syns jeg kjenner den herlige sitronsmaken :)Så friskt og pent! :)

    Tusen takk for den kjempekoselige hilsenen inne hos meg - det setter jeg så pris på :) Nå er jeg farig pakket og klar for tur :)

    Ha ei herlig helg videre :)
    Klem Lisa:)

    SvaraRadera
  3. Vilket superkanontips! Verkligen något att imponera med. Det här ska sparas för framtiden. Var så säker. Tack snälla för att du delar med dig :)

    Kramar Kicki

    SvaraRadera
  4. Det där lät gott :) Måste jag prova på mina gäster kramar i massor Diana

    SvaraRadera
  5. Mmmmm vilken efterätt :-)

    Kram
    Fia

    SvaraRadera
  6. Wow! Imponerende! Dette så supergodt ut. Det må jeg virkelig prøve. Takk for at du deler. :)

    SvaraRadera