torsdag 12 april 2012

EFTERMIDDAGS FIKA?




Familjens eftermiddagsfika är redan framdukat. Snart kommer man och barn hem från jobb och förskola och då ska det minsann ätas hallongrottor ;)


Helllooooo!


Har ni sett filmen Stockholm Östra med Mikael Persbrandt och Iben Hjejle? Svenskt drama som för mig var alldeles för hjärtskärnade, redan efter filmens fem första minuter trillade tårarna längst med kinderna och näsduken fick komma fram. Jag kan inte riktigt med filmer som denna och som förälder tar jag åt mig för mycket. Jag lyckas alltid se mig själv som filmens "offer" och fy vilken mardröm. Önskar ingen människa något så ont!

Rödgråten efter filmens slut tröstade jag mig med ett litet småkakebak :) Små söta syltgrottor bakade med kärlek och omtanke efter ett klassiskt mormors recept fick det bli.









Ja och vad vore syltgrottor utan den gamle fabrikens hallonmarmelad? 






Nu är kakburken fylld och receptet får ni här.


Mormors syltgrottor!

125 gram smör
3/4 dl socker
2 dl vetemjöl
1/2 dl potatismjöl
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver

Fast hallonsylt

Rör rumsvarmt smör och socker poröst. Blanda mjöl, vaniljsocker och bakpulver och häll i. Arbeta degen smidig.
Rulla degen till en längd och skär den i 24 bidar. Rulla till kulor och lägg i formarna. Gör en fördjupning i kakorna och lägg i en klick sylt.

Grädda mitt i ugnen på 200 grader i 10 - 12 min.






Som jag nämnt tidigare dyker ofta längtan, efter ett alldeles eget litet café, upp. Ett café fyllt med klassiska småkakor, nybakta bullar - de allra godaste som någonsin smakats och ljuvligaste kaffet, kokat i kittel! Ett café med en blandning av nytt och gammal inredning. "Mormorsporslin", stora te koppar från indiska och underbara tallrikar från "mynte" serien.

Och såklart en liten butik med bl.a. Blandad inredning, noga utvalda små presenter, ett par klädesmärken, delikatesser och älskvärt porslin.









Min lilla plåtlåda fylld med favorit tepåsar!


Nu ska jag krypa ner i sängen igen och vänta in familjen.


Njut av eftermiddagen!


KRAM

12 kommentarer:

  1. Åh så underbart gott, kram

    SvaraRadera
  2. oj, va gott det ser ut!
    Tack så jättemycket för shoppingrundan. Det är sååååå fint här nu kan jag säga. Bilder och så kommer på bloggen under helgen!
    Kramar och krya på dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv vännen, kul att kunna hjälpa dig med transport. Hoppas nu bara att du inte blivit smittad.

      Kram

      Radera
  3. Så mycket fint och kakorna såg jättegoda ut. De måste jag göra till mina killar :)
    Kram Suss

    SvaraRadera
  4. Mumsigt!!! Tack för receptet! Jag har dock alltid misslyckats med småkakor, fattar inte vad jag gör för fel hela tiden... Så fina bilder!! Och jag har nyss frossat i ditt förra inlägg också, jisses så fin inredningsinspiration, tack för det:))

    Kraaaaaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  5. Tjusig box för tepåsar, vart kommer den ifrån? Och underbara kakor :)

    Kram
    S-A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Plåtburken kommer från Derrière La Porte (Dixie, du hittar de flesta ur samma serie hos lyxigaplatburkar.se

      Kram

      Radera
  6. Syltkaor gillas här hemma också :) Ljuvlig bricka.Har precis sama dröm som dig ett cafe och inredningsbutik i ett, vann jag pengar skulle drömmen förverkligas direkt..kram Diana

    SvaraRadera
  7. Hej
    Ser ut som en god god fika och härlig bricka....
    önskar dig en skön och mysig helg
    kram
    sandra

    SvaraRadera
  8. Å vilka fina och läskande bilder.
    Tack för filmtipset, jag älskar filmer som berör.
    Kram - och ha en fin fredag.

    SvaraRadera
  9. Älskar alla dina bilder du lägger ut!
    Och dessa kakor, mums, älskar dom!
    Hoppas du mår bättre!
    Kram från ett soligt Fjällbacka /Emma

    SvaraRadera