torsdag 15 mars 2012

PERFEKTA MINGELSOPPAN!




Krämig brocccolisoppa med västerbottenost serveras med krukbrödet som du hittar HÄR.



Tjingeliiing!


Evelinas energi försvann snabbt efter förmiddagens pyssel. En fyra timmars lång eftermiddagsnap passade E fint och jag tog chansen att fixa massa här hemma.

Improviserade på det jag hittade i kyl och frys och kokade ihop en alldeles ljuvlig soppa. En kollega inspirerade mig med sin broccolisoppa på jobbet tidigare i veckan.
Broccoli tillhör inte mina favoritgrönsaker men i soppan gjorde den sig fint!


Recept!

300 g fryst broccoli
300 g mjölig potatis
50 g purjolök
2 1/2 msk grönsaksbuljong i pulverform
7 dl vatten
70 g riven västerbottenost


Skölj och skala potatisen, skär den i tärningar. Skölj och skiva purjolöken.
Koka broccoli, potatis, purjolök i vatten och grönsaksbuljong tills de mjuknat. Häll av ett par dl vätska, MEN SPARA DEN. Mixa allt med stavmixer och späd med vätskan till önskad konsistens. Soppan ska vara krämig. Lägg osten i den heta soppan och rör om tills den smält.

Servera med bröd!






Soppan går alldeles utmärkt att äta både ljummet och kall. Perfekt som förätt till middagen eller som "mingelsoppa" innan plockmaten!






Glaskoppen som jag serverat soppan i är små ljuslyktor från Ikea. sälj i 4 pack för ca 10 kr. Perfekt fynd till förätter och desserter!



Efter en hel dag i lägenheten är det snart dax frisk luft - En lång powerwalk med fina S står är kvällens nöje!



Njut av kvällen!


KRAM 

2 kommentarer:

  1. Broccoli är verkligen inte min favorit grönsak...men man kanske skulle ge den en chans någon gång. Ser ju ändå rätt gott ut!
    Har försökt uppdatera, genom ipad, hälsoläget flera gånger. Men när det gäller att kommentera på bloggar är jag och ipaden inte riktigt överens;). Men nu har jag hittat ner till datorn.
    Löprundorna har kännts rätt tunga de sista...men desto härligare efteråt. Lösningen är att jag ska ta kortare och tätare rundor. SÅ, imorgon blir det en runda innan fredagsmyset =)

    Trevlig fredag!
    Kram Emma H

    SvaraRadera
  2. Mmmm det tycker jag du ska göra Emma :)
    Ta dig igenom dagens runda, det kommer start kännas lättare igen.

    Trevlig helg!

    Kram

    SvaraRadera