tisdag 27 mars 2012

MIDDAG OCH LITE TISDAGSLYX




Slängde ihop en kycklinglasagne till middag av det som fanns hemma i kyl och frys. Den blev mycket uppskattad av familjen inkl barnen som ofta knorrar över middagsmaten.



Hej!



What a day! Har en helt galen vecka framför mig på jobbet, projekten är fler än någonsin och det är så kul, även om det tar på krafterna. Blogga på arbetstid kan jag ju glömma ;)
Har just nu precis sjunkit ner i soffan och lagt fötterna på bordet, så skönt!


Receptet mina vänner kommer här:


Kycklinglasagne!

400 g kycklingfärs
1 gul lök
2 vitlökklyftor
1 kvist färsk basilika
ca 700 gram tomatsås smaksatt med basilika & vitlök, jag valde Ica:s egna.
1 paket mozzarella
1 dl riven västerbottenost

Salt & peppar

ca 8 dl bechamelsås 

Lasagneplattor, jag varvade vanliga med spenatplattor


Bryn lök och vitlök, tillsätt kycklingfärsen och stek den klar. Häll över tomatås, basilika och låt puttra några minuter. Salta och peppra.
Varva kycklingfärs såsen, bechamelsås och lasagneplattor. Strö ostarna över mittersta lagret.

Gratinera lasagnen mitt i ugnen på 225 grader, ca 20 min.

Servera med en fräsch sallad och färsk basilika!






Efter middagen bakade vi muffins på tjejernas önskan. Hallonmuffins med kardemumma och kokos! Lite lyx så här mitt i veckan :)

Jag är så nöjd med min Kitchen Aid och använder den dagligen. Glas skålen och  "gummiskrapan" är perfekt vid bak av mjuka kakor.









Hallonmuffins med kardemumma och kokos!

2 ägg
2 dl strösocker
125 g smör
1 dl mjölk
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 1/2 tsk bakpulver
1 tsk malen kardemumma
150 g frysta hallon
1/2 dl vetemjöl

Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ägg och socker poröst, smält smöret och häll i mjölken - låt svalna. Rör ner smör och mjölk blandningen i äggsmeten. Blanda mjöl, vaniljsocker, bakpulver och kardemumma i en skål och rör försiktigt ner det i smeten.
Blanda hallon med 1/2 dl mjöl och rör ner det.

Klicka ut smeten i muffinsformar eller små krukor med bakplåtspapper.

Grädda mitt i ungen i ca 20-25 min beroende på storlek.



Njut av kvällen!


KRAM



1 kommentar:

  1. Gud så gott allt ser ut, kycklinglasagnen skall jag absolut testa, kram

    SvaraRadera