lördag 3 mars 2012

KRYDDOR




Färska örter står i köksfönstret denna fina lördagsmorgon.
Kryddorna kommer från mataffären och som jag sedan planterat i självvattnande krukor. Dessa kommer från Rosti och fungerar jättebra. 
Örterna håller sig i månader så länge krukan har vatten.



God morgon!

Solen skiner redan över vår lilla Ö och det är alldeles vindstilla. Så ljuvligt!
Jag känner på mig att det kommer bli en alldeles underbar dag. 
Om en stund ska jag träffa min PT och köra ett träningspass på Bosön men dagens bästa är att vi får finbesök från Avesta i eftermiddag!






Krukorna har jag köpt i en liten butik på Dalarö men de finns också att köpa HÄR.








Som ni ser har den lilla smeten från igår vuxit ordentligt och bubblar nu för fullt. Nu är det dags för steg 6 i baket.
Blanda ner följande i gårdagens blandning:

30 g (1/2 dl) vetemjöl special
25 g (1/4 dl) ljummet vatten 

Täck skålen med plast och låt stå tills kvällen.


Ikväll - Steg 7

Blandningen från morgonen
525 g (8 3/4 dl) Vetemjöl special
350 g (3 1/2 dl) Ljummet vatten


Nu är det läge att ta fram en större skål. 

Blanda alltsammans och låt stå över natten, dock inte en alltför lång natt. Står den förlånge blir den sur och tappat sin jäskraft. Optimalt är någonstans mellan 8-12 timmar. Den ska vara "Piffig" och inte ha börjat sjunka ihop.


Önskar er en fin lördag!


KRAM

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar