lördag 17 mars 2012

PIZZA!








Fredagsmiddagen bjöd på hemlagad pizza, enkelt, socialt och otroligt gott!


God morgon!


I mer en timme har jag, långt borta, hört skratt och prat från undervåningen. Nu slog jag precis upp ögonen, inser att D klivit upp tidigt och gett mig sovmorgon. Tack finaste!

Jag hittade ett recept på kalljäst pizzadeg som jag provade igår, ja det är minsann det bästa pizzarecept jag någonsin gjort. Hemligheten är en tsk socker.
Jag kände mig som en pizzabagare när jag stod och snurrade degen i luften, fast och fin :) 

Det bästa med kalljästa degar är att man kan förbereda den flera dagar innan man ska använda den, perfekt när man får middags gäster en fredag och inte vill stressa som en galning för att hinna hämta barnen, laga maten och hinna få klart allt tills gästerna kommer.



Recept!


2 dl vatten

3 msk olja


25 g jäst
1 tsk salt
1tsk socker
5 dl mjöl



Värm olja och vatten till ca 37 grader (fingervarmt). Smula sönder jästen i en bunke och häll degvätskan över. Rör tills jästen lösts upp. Arbeta in salt, socker och mjöl. Låt jäsa i kylen (kan stå ett par dag i kylskåpet) eller i rumstemperatur till dubbel storlek, ca 1 timme. 


Kavla ut till valfria storlekar, lägg på favoritfyllningen och grädda i 230 grader varmluft i ca 7 - 12 minuter .


Fyllningarna kan förberedas redan dagen innan. Bjud på en fördrink och baka pizzorna tillsammans med gästerna!




Önskar er den finaste lördagen!




KRAM

2 kommentarer:

  1. Oj, jag som tänkte här om dagen att kanske baka pizza med tjejerna när de kommer imorn :) Men då kanske vi ska hitta på något annat kanske!
    Kram och ha en toppen lördag

    SvaraRadera
  2. Det räcker gott med köttbullar och makaroner :) Det som gör de gladast är tid med dig och målade naglar :) Evelina kommer svimma när hon får se din box med nagellack :)
    Kram

    SvaraRadera