lördag 18 februari 2012

COCONUT CUPCAKE




Ljuvligaste Coconut Cupcake, perfekt till söndagsfikan!


Tjingeliiing!

Hur mår ni en fin lördagskväll som denna? Här jag vi det bättre än någonsin. Ännu en barnfri natt med mycket sömn väntas och imorgon beger vi oss hem till vår kära lilla Ö igen. Tyvärr hade jag gärna stannat hela nästa vecka om det varit möjligt ;)

I senaste numret av Buffé (Ica:s egna tidning, älskar när dessa "inspirationskällor" kommer med posten) Hittade jag ett recept på Coconut Cupcake med apelsinfrosting, jag gjorde om detta recept en aning och resultatet blev så bra! 

Så vad sägs, ska ni inte slå till på ett litet sönmdagsbak? Busenkelt & njutbart!






Här bjuder jag er på receptet!


COCONUT CUPCAKE

Ca 8 st stora amerikanska Cupcakes.

100 g rumsvarmt smör
2 ½ dl socker
2 ägg
Finrivet skal av 1 citron samt 2 msk pressad citronsaft
1 dl gräddfil
3 dl vetemjöl
1 ¼ dl kokos
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt

Frosting
50 g rumsvarmt smör
4 dl floursocker
1 tsk citronsaft
150 g färskost
(Om frostingen blir för lös så ta bara lie mer floursocker)

Sätt ugnen på 175°.
Vispa smör och socker poröst i ca 5 min. Vispa ner ägg, kokos, citronskal, citronsaft och gräddfil. Blanda mjöl, vaniljsocker och bakpulver i en skål och rör ner blandningen i äggsmeten.
Fyll muffinsformarna ¾, använd gärna riktiga amerikanska muffinsformar de som är lite stadigare. Grädda mitt i ugnen i ca 18 min. 
Låt svalna.

Rör ihop ingredienserna till frostingen och spritsa den över muffinsen. Garnera med t.ex riven choklad.

För er som är laktosintoleranta går det jättebra att byta ut mjölkprodukterna till laktosfria alternativ!







Dessa härligheter fick följa med hem från dagens besök på Hedemyrs.

I grannsamhället Tanumshede finns en affär som heter Hedemyrs, den har funnits så länge jag kan minnas. När jag var liten älskade jag deras lilla leksaksavdelning, jag kunde tillbringa lång tid på att drömma mig bort bland det som bjöds i leksaksväg. 
Idag många år senare älskar jag fortfarande denna "lilla" övervåning på en helt vanlig Ica butik. Men idag är det inte leksakerna som lockar utan deras härliga inredning. Man hittar inredning från bla IB Laursen, Nordahl, Le Creuset, Guzzini och mycket mer. För övrigt finns barn, dam och herrkläder, smink, stor leksaksavdelning och diverse husgeråd. Perfekt när man har fem mil till närmaste köpcentrum.














Passar perfekt på kökshyllorna intill de andra porslinet från "mynteserien" IB Laursen.


Nu väntas TVÅ kilo färska havskräftor, till oss två, det kallar jag "kräftfrossa". Och sedan melodifestivalen!

För ett par veckor sedan handlade vi havskräftor på Melander i Stan, 590 kr/Kg kostade det. Då äter man långsamt och njuter :)
Idag hos byns lilla fiskaffär vart priset 149 kr/Kg. Galet billigt!


Önskar er en alldeles ljuvlig kväll!


KRAM

1 kommentar:

  1. Hej Lena
    Porslinet från IB Laursen är så söta.
    Jag funderar på att ev köpa brödformen, men jag vet inte om den är bra eller kanske om brödet blir bra gräddat.
    Har du provat den?

    SvaraRadera