onsdag 15 februari 2012

BRUSCHETTA




En riktigt lyckad bruschetta - ett tips till helgen!


Godmorgon finaste!


Hos oss är det lite mindre tjusigt just nu efter en fruktansvärd natt.

En stor favorit hos mig är Italiensk mat och vid varje tillfälle jag och D får egentid tillsammans beger vi oss iväg till olika italienska restauranger. Bruschetta är en favorit förätt som jag länge velat göra själv och igår slog jag till.

Ljuvligt god - det enda som saknades var en sträng creme balsamico.

Vill ni prova så gjorde jag som följande, tyvärr hade jag inget recept utan gjorde lite "på känn".


2 personer

2 skivor vitt bröd
2 stora mogna tomater
1/4 röd lök
4 skivor mozzarella
1/2 kruka färsk basilika
Vitlök
Olivolja
Havssalt
En nypa strösocker
Svartpeppar

Skär tomaterna i bitar och låt rinna av i ett durkslag, fin hacka löken och skär basilikan i bitar. Hetta upp mycket olivolja i en stekpanna och lägg i tomater, lök, basilika och pressad vitlök. Strö över salt, peppar och sockret. Låt röran bli het men inte "koka" den. Låt röran svalna något.
Hetta upp olivolja och pressad vitlök i en stekpanna, lägg i brödskivorna och stek de gyllene, lägg i mozzarellaskivorna och stek dem på medelvärme tills de börjar smälta. Lägg dem på brödskivorna, täck osten med tomatröran och garnera med ett basilikablad. 
Ringla över creme balsamico.

Servera genast!






D och tjejerna kom hem med en bukett röda tulpaner och min favoritchoklad.









Marabou har bytt utseende på sina ljuvliga "chokladhjärtan med kärlek" och kompletterat serien med "Tack" och "Grattis" choklad.
Tack chokladen är chokladpraliner fyllda med vanilj och dessa blev faktiskt en ny favorit hos mig :)


Nu önskar jag er en toppen dag!


KRAM

3 kommentarer:

  1. Åhhh va dott det ser ut Lena. Den bruschettan skulle ju vi ocksåha hos mig idag! Men vi får göranågot gott nästa vecka istället! Kram kram

    SvaraRadera
  2. Kan säga att denna Bruschettan är något av det godaste jag har ätit. Så tusen tack för receptet och att vi kom hem till mig och visade mig. Kommer jag att laga ofta:)

    SvaraRadera
  3. Tack själv vännen, det var ett rent nöje vännen :)

    SvaraRadera