tisdag 21 februari 2012

BRÖD Á LA LENA




Jag hade förberett en potatis och purjolöksoppa till kvällens middag och blev sugen på nybakta frallor. De flesta recept på frallor har oftast dubbla jästider. de brukar inte vara så långa, men det begränsar möjligheten att ta sig från hemmet. Så jag tog mig friheten att komponera ihop ett eget recept och resultatet blev super ;)



Heeeej!


Jag hoppas ni har unnat er en semla till fikat idag? Själv åt jag en otroligt god semla bakad hos Delikatessingen här på ön, årets första men inte sista ;)
En kollega hade hört på radion att det äts 7 miljoner semlor just idag, det måste vara bageriernas lyckodag!






Om ni är nyfikna på mitt brödrecept så kommer det här:


Enkla men ljuvliga frallor
20 st

30 g jäst
5 dl fingerljummet vatten, 37°
1 dl mjölk
2 tsk salt
2 msk honung
1 ½ dl pumpakärnor
½ dl linfrön
5 dl vetemjöl special fullkorn
Ca 7 dl vetemjöl special

Smula jästen i en bunke, blanda mjölk och vatten. Häll hälften av vätskan över jästen och rör om tills den löst sig. Häll i resten av vätskan, salt och honung.
Tillsätt pumpakärnor, linfrön och fullkornsmjölet under omrörning.
Häll i vetemjölet, lite i taget så att degen inte blir för hård. Degen ska vara lite lös och seg.

Arbeta gärna degen ett par minuter i en köksmaskin. Strö över mjöl och låt jäsa under bakduk i 1 – 2 timmar.

Sätt ugnen på 250° varmluft och ställ in en tom plåt på nedersta falsen.

Vänd upp degen på mjölat bakbord och dra försiktigt ut den till en platta. OBS. Kavla eller banka ej då tappar degen sina luftbubblor som gör brödet luftigt och inte så kompakt. Vik degen på mitten och sedan på mitten en gång till. Skär degen i 20 bitar, de får gärna vara lite oregelbundna bara de är ungefär lika stora.
Lägg bitarna på en plåt, skär ett litet snitt i den och strö över mjöl så får du en snyggare yta. Grädda brödet mitt i ugnen i ca 10 minuter.

När du ställer in brödet kan du lägga några isbitar på den varma plåten i ugnen, då får brödet en hårdare och knaprigare yta.



Är du allergisk kan du utesluta pumpakärnor och linfrön samt byta mjölken mot laktos - eller mjölkfritt alternativ.






Utdragen deg.






Ihop vikt två gånger.






VOILÁ!



Jag kilade hem på eftermiddagsfikat och slängde ihop degen, sedan fick den stå och jäsa till jag kom hem, två timmar senare.

Tips till dig som tränar på kvällen och inte har tid att baka bröd. Gör degen och ställ den på jäsning, åk till träning och grädda bröden när du kommer hem. Nygräddad kvällsmacka är aldrig fel ;)

Fatet som bröden ligger på kommer från Ikeas nya serie som jag skrev om HÄR. De har bara kommit med skålar och uppläggningsfat änsålänge men jag hoppas att även tallrikarna dyker upp snart.


Njut av kvällen som är kvar!


KRAM

1 kommentar:

  1. Oja, visst har jag unnat mig! Det är ju ändå semmeldagen!
    Idag var jag iväg på veckans andra pass på gymmet:)
    Bröden verkar super så de skall jag testa!

    SvaraRadera