söndag 26 februari 2012

BAKPROJEKT PÅ G!




Kvällens dessert blev en Creme brulee! Så gott och så läckert att göra, redan från början till finishen med brännaren på slutet.


Godkväll!

Medan jag lagade kvällens middag vart jag bara tvungen att slänga ihop en Creme brulee till efterrätt, jag vart så otroligt sugen och när jag hittade det här receptet hos Pernillas Värld kunde jag inte motstå frestelsen ;)

Jag älskar ju allt som har med mat och bakverk att göra och kan inte få nog alla ljuvliga recept som finns.

För några år sedan gjorde jag mina livs godaste kanelbullar. Istället för vanlig jäst använde jag mig av vildjäst. Vildjäst är ett jäsmedel som man själv gör av vatten, torkad frukt, socker och honung. Denna blandning får sedan stå och "jäsa" tills det börjar lukta spritfabrik från flaskan ;). 
När det väl blev dags för bullbaket tog det fyra dagar tills bullarna var klara. Total tid blev nio dagar och därav det goda resultatet.

Nu ska jag göra det igen och vad säger ni om att hänga på?
Jag startar imorgon kväll så ut och handla en stor glasflaska, en påse torkade fikon, strösocker och honung.

Ni kommer inte att ångra er :)









Är så nöjd med min bruleebrännare!






Och kvällens varmrätt - en oxfilépasta med grädde, rött vin, oxbuljong, lök, färsk basilika, salt, peppar, god pasta och massa färsk riven parmesan! 
Livskvalité!



Vi ses imorgon!


KRAM

1 kommentar:

  1. Vildjäst låter spännande, jag är på direkt!
    Inspirerande blogg du har.

    Kram

    SvaraRadera