söndag 26 februari 2012

ÅTERHÄMTNING





Vilken morgon! 
Vår i luften, snön är nästintill helt borta, blå himmel och soluppgång. Jag tog en tidig joggingrunda längst mälaren, det enda liv som syntes var ett par promenerande hundägare och en tapper fiskare som och pimplade på isen medan solen gick upp.
Ljuvligt!
Veckans träning har inte varit så bra, ett par besök på gymmet mest för sakens skull men tyvärr inte så effektiva så morgonen jogging runda var precis vad jag behövde!


Helllooooo!

Tror ni våren är på G på riktigt? Eller kommer det komma fler snö återfall? Nej usch jag hoppas verkligen inte det, jag är fullt redo för att plocka undan vinterkläderna och fylla på med vårnyheter. Jag längtar efter att inreda altanen och balkongen med sommarmöbler, kuddar, blommor och lyktor som tänds när solen börjar gå ner.

Som jag lovade igår kommer jag nu ger er tips på bra återhämtning efter träning, det har dykt upp frågor kring det och jag ska svara så gott jag kan ;)


Vad, hur och när ska man äta efter träning?


Att äta något inom 20 minuter efter träningspasset är avslutat är för oss motionärer är alltid bra och framförallt aptitreglerande.
Genom att äta något direkt efter träningen slipper du bli jättehungrig timmarna efteråt vilket är extra viktigt för er som tränar för viktnedgång.
Det är viktigt att äta både kolhydrater och protein, kolhydraterna sätter igång återuppbyggnaden av energilagren och proteiner behövs för att bygga muskler.

Det finns en rad olika återhämtningsdrycker och bars på marknaden vilket oftast är ett mindre bra val eftersom många av dessa innehåller mycket socker och nästan är ett substitut till godis. En gainomax till exempel, är nästan likvärdig med att dricka en milkshake och innehåller ett stort antal kalorier, kanske tom mer fler kalorier än vad du gjort av med under träningspasset. 
Det finns ett fåtal bars och drycker som innehåller mycket proteiner och lite kolhydrater men de är dyra och för oss motionärer är det bara onödigt.

(Dock har man sprungit ett långt lopp eller utövat ett extremt hårt träningspass så är återhämtningsdrycker som gainomax ett jättebra alternativ)

Så mina tips till er på mat efter träningen är:

- En valfri frukt och ett glas mjölk eller några nötter.

-En liten smörgås med proteinrika pålägg som skinka, kalkon eller leverpastej.

- En liten drickyoggi.

- Smoothie gjort på naturell yoghurt, banan, och färska eller frysta bär som du mixar ner ett par msk kesella 1% i för att höja proteinvärdet. En smoothie kan göras på morgonen och förvaras i kylen på jobbet eller hemma under dagen. Enkelt att hälla upp i en liten flaska och stoppa i träningsväskan.

- Juice och nötter.

Och glöm inte bort att fylla på med vatten som ser till att du inte blir uttorkad, blir matt och får huvudvärk.


När det gäller att äta bars om man är gravid eller ammar så kan jag tyvärr varken råda eller avråda. Det beror mycket på vilken typ och dess innehåll.


Det finns många recept på hemmagjorda energibars som är betydligt nyttigare och godare än de köpta, är det någon av er bloggare som vill dela med sig av era recept?


Nu ska jag klä på mina små prinsessor som alldeles strax ska ut i solen.

Njut av dagen!


KRAM

3 kommentarer:

  1. Toppen! Tack för att du tog sig tiden att ge Bra tips!

    Den här veckan har varit riktigt bra med en helg som avslutades med massa gott:)
    Måndag: Spinning. Hade en ork jag inte trodde och kände att jag orkade ge allt och lite till. Sådana dagar är såå härliga
    Tisdag: Promenad och BodyPump
    Onsdag: Promenad. Testade BodyStep men får nog testa några gånger till innan jag kan säga om det är nått för mig
    Torsdag: Promenader
    Fredag: Vila:-)
    Lördag: Spinning. Segt till en början men jag kom in i det allt eftersom.
    Söndag: Promenader

    Maten har varit ok. Har "syndat" då jag testade att göra din kokosglass och nu i helgen jag har "unnat" mig.
    'Sömnen går, kroppen verkar på något sätt anpassa sig efter de timmar sömn den får. Så länge Nellie "bara" äter när hon vaknar är väl ok... Jag och min sambo letar fortfarande efter en bra lösning för att "våra egna aktiviteter" inte skall påverka hur lite vi ses... Tror att det är viktigt att "ha sitt" men lika viktigt att "ha vårt"...

    Ibland tycker jag livet är som ett pussel som inte är lätt att lägga alla gånger...

    SvaraRadera
  2. Hej tjejen..
    Här kommer min uppdatering, som du vet så har jag legat sjuk hela veckan.. så det blev en perfekt uppladdning inför öppet spår =( Men söndagen kom och jag kände mig ändå ganska fräsch i kroppen så tiden blev 7h 42min 54sek. Är supernöjd, kände mig fräsch i stort sett hela vägen.. skulle kunna åka en mil till =) underbart väder hade vi oxå klarblå himmel och glittrande snö -13 i starten och runt 0 i Mora.. Jag bara njöt hela vägen! Lena du måste börja åka skidor.. Känslan man har i kroppen under vasaloppet går inte att beskriva!!! Helt underbart!!
    Nu kommer jag lägga skidorna på hyllan och fokusera på löpning och cykling.. du känner ingen som har en racercykel till salu?

    Angående recept så måste jag dela med mig av ett recept på bar, jag tycker den är supergod.. äter den efter träning om jag vet att jag inte kommer att få i mig mat på ett par timmar, ibland oxå som mellis el som godis framför tv en fre =)

    Proteinbar:
    2,5 dl naturell jordnötssmör
    6 msk honung
    3 dl proteinpulver (valfri smak)
    2,5 dl fiberhavreryn
    Nötter, pumpakärnor, solrosfrön, russin..(ta det du har hemma)

    Forma till bars och linda in dom i tex aluminiumfolie och ställ i kylen.

    Ha det så ses vi till helhen =) Jag längtar!! Puss o Kram Cissi

    SvaraRadera
  3. Grattis vännen, vilken grym tid! Duktig du är :) Fortsätt lika bra som tidigare med både cykling och löpning, det är så kul att följa din utveckling!
    Jag måste absolut testa dina bars :) lägger även ut receptet i ett inlägg. Tack för det!
    Ses snart.
    Kram

    SvaraRadera