måndag 23 januari 2012

SOM JAG LOVAT...




Här kommer receptet som jag lovat :)



Kanel och kardemummabullar

Recept til 25 st

150 gram smör, rumsvarmt

5 dl mjölk

50 gram jäst (för söta degar)

1 dl socker

½ tsk salt

2 msk malen kardemumma

800 gram Vetemjöl special (ca 13 dl)


Fyllning

150 gram smör

1 dl socker

3 – 4 msk kanel och 1 msk kardemumma

Ägg

Pärlsocker


Värm mjölken till 37 grader.

Smula ner jästen i en skål 3 – 4 liter. Häll över 
mjölken och rör om. 
Tillsätt smör i bitar, socker, salt och kardemumma.
Tillsätt mjölet successivt och arbeta degen kraftigt ca 5 min i maskin eller 10 min för hand.

Låt degen jäst övertäckt med bakduk i ca 30 minuter.

Vispa alla ingredienserna till fyllningen.

Dela degen i två delar och kavla ut de till två stora rektangulära kakor. Bred ut fyllningen och vik kakorna på mitten. 
Klipp 1 ½ - 2 cm breda remsor och snurra ihop dem till ett knyte, lägg i pappersformar och låt jäsa i ytterligare 40 min.

Pensla bullarna med pärlsocker och grädde dem mitt i varmluftsugnen på 225 grader i ca 8 – 9 min beroende på storlek.



Notera att receptet endast är till ca 25 bullar. I originalreceptet ska degen räcka till ca 40 bullar men jag tycker de blir små och torra då.

Jag gillar när bullarna är stora och saftiga som på ett riktigt bra bageri!



Njut!


KRAM

3 kommentarer:

  1. Gud så gått :-)
    Nu har jag blivit frisk från min magsjuka men efter den har jag blivit så sötsugen. Men jag ska försöka hålla mig borta från sött idag. Jag drägglar och tittar på din bullbild istället, synd att det inte är en doftblogg också...

    SvaraRadera
  2. :) Jag brukar fylla på med mycket mat efter jag haft magsjuka, kroppen behöver energi och sötsuget blir ofta större än någonsin :(
    Stå emot :)

    SvaraRadera
  3. Jag klarade det, tog en smörgås istället...

    SvaraRadera