söndag 29 januari 2012

RECEPT - LÖRDAGSMIDDAGEN




Som jag lovat delar jag nu med mig av lördagskvällens recept.
Queneller med potatismos och vitvinssås.



Tjingeling!


Jag och Tindra har tillbringat eftermiddag på barnkalas och därefter åkte vi till Sickla köpkvarter, en galleria i närheten, för att shoppa lite nytt till vardagsrummet och kolla om det kommit in vårkläder i butikerna. Men till vår stora besvikelse stängde centret kl 17.00, precis när vi kommit dit.
Det är ovanligt här i storstaden, många gallerior har öppet till kl 21.00 alla dagar i veckan.
Istället åt vi middag på Mc Donalds, bara jag och min "stora" 3-åring. Ibland är det så mysigt att bara få tillbringa tid med ett av barnen, få ge all uppmärksamhet till bara en och att få sitta och prata i lugn och ro 
utan att bli avbrutna.






Queneller

600 gram färsk torsk
1 ägg
2 - 3 msk grädde, valfri fetthalt
Salt
Peppar

Ca 4 dl fiskbuljong

Mixa torsk och ägg i en matberedare, häll i grädden efter behov. Det ska bli en fast massa som går att rulla. Salta, peppra och mixa lite till.

Koka upp fiskbuljong i en kastrull. Lägg ner fiskbullarna, de ska vara till hälften täckta med buljong. Lägg på ett bakplåtspapper på kastrullen, så du får en "ångeffekt". Låt små koka till de känns genomkokta.

Servera med potatismos, vitvinssås, färska skalade räkor och lite dill.


Vitvinssås

2 Hackade charlottenlökar
50 gram smör
2 msk vetemjöl
2 dl vitt vin
4 dl fiskbuljong (eller 4 dl vatten och en fiskbuljongtärning)
3 dl grädde
Salt
Peppar

Smält smöret och bryn löken på svag värme tills den mjuknat. Rör ner vetemjölet och späd med vitt vin och fiskbuljong.
Rör ner grädden och låt sjuda i ca 15 min.
Salta och peppra.






Kokosglass


2 äggulor 
1 dl florsocker
1 1/2 dl kokosmjölk
3 msk kokosflingor
3 dl grädde

Riven mörk choklad

Rör ihop äggulor, florsocker, kokosmjölk och kokosflingor.
Vispa grädden tjock och rör ihop den med äggblandningen.
Kör blandningen i glassmaskinen. Har du en OBH nordica behöver du köra den i två skålar.
Har du ingen glassmaskin går det bra att ställa in smeten i frysen och röra om i den ca två gånger i timmen under 4 - 5 timmar.


Lägg upp glassen i glas och strö över riven choklad!






Finaste gästerna!



Nu är det dags för sagoläsning, sedan blir det soffläge med en bra film.
Imorgon hoppas jag att förkylningen är borta så jag kan köra ett skönt träningspass. Är så sugen på det!


Fin söndagskväll!


KRAM

1 kommentar:

  1. Tack för trevlig middag och god mat!
    Vi kniper receptet för framtida bruk :)

    SvaraRadera