torsdag 12 januari 2012

MELLIS?



Ni glömmer väl inte bort mellanmålen?


Hej!

Puh, sjukstugan är över och jag är på benen igen :)

Nu undrar jag hur många av er som varje dag äter mellanmål?
Mellanmål är A och O för att hålla fettförbränningen på topp samt att undvika blodsockerfall och prestera optimalt under dagen.

Vi ska sträva efter att äta med max tre timmar mellan målen, det innebär att vi oftast behöver ett mellanmål på förmiddagen och ett till två på eftermiddagen beroende på hur sent vi äter middag.

Med mellanmål minskar vi sötsuget och lunch samt middagsportionerna blir oftast lite mindre då vi inte är lika "vrålhungriga"


Tips på enkla och goda mellis!

- En valfri frukt, enkelt att ha med sig i väskan eller ha en fruktskål på kontoret.

- 1 dl keso med färska eller lätt tinade bär.

- En knäckemacka med mycket pålägg som avocado och skinka, ägg 
eller keso och kalkon.

- 0,74 dl musli och 1 1/2 - 2 dl fil.

- Smoothie gjort på banan, frysta bär, naturell yoghurt och om man vill ha mer protein så tillsätt ett par matskedar kesella 1%.

Planera dina mål! Se till att du alltid har något tillgängligt i kylen på kontoret, i bilen eller i väskan. Stäm av kvällen innan vad du har till mellan nästkommande dag så du inte står där kl 10 och inte vet vad du ska hitta på.

Glömmer du? Sätt en påminnelse på mobilen eller en lapp på datorn, ät din frukt även om du inte känner hunger. Efter några veckor när du ätit dina mellanmål regelbundet kommer du känna ett större behov och du kommer också känna dig "hungrigare" eftersom förbränningen ökar.


Nu väntar lunch - Per inviger nya köket på kontoret och bjuder oss på oxfilépasta gjord på bla Pers tomatsås, mozzarella, färsk basilia, vitlök och parmesan. Det doftar ljuvligt!


KRAM






2 kommentarer:

  1. Skönt att det gick över!! Jeep, jag äter alltid mellanmål på förmiddagen och oftast på eftermiddagarna. Många bra tips du gav!! Lite update om mitt mål: ÄNTLIGEN trotsade jag lusten och gav mig ut på en jobbigtur igår eftermiddag. Kändes bra och var grymt skönt efteråt. 4,6 km! Bra start! Kommer nog ligga runt 5 km för att få tillbaka lusten att ge sig ut. Ikväll har jag bokat ett core pass och en box klass:) Älskar box! Med kosten går det ok, kan inte alltid stå emot fikan som bjuds på....älskar verkligen att fika....men en halv bulle är bättre än en hel ;) Och fika ger ett välmående och god social hälsa:) Emma

    SvaraRadera
  2. Grymt Emma! Det är så härligt att få dina uppdateringar, både om det som känns tungt och det som känns bra och energifyllt.
    Box är kul och grymt bra träning!
    Boka redan nu in en dag/kväll nästa vecka som en joggingrunda står på schemat. Berätta för dina nära om ditt mål så kan de peppa dig och fråga hur det går.

    Kram

    SvaraRadera