torsdag 26 januari 2012

ETT RECEPT INFÖR HELGEN




När vi var i Västerås innan jul fick vi en så fantastiskt god focaccia, som "försnacks" innan maten, på restaurang vardag. Brödet var alldeles krispigt och kryddigt. Mmmmm....

Jag blev inspirerad och provade göra en likadan fast på mitt egna sätt och nu måste jag bara ge er receptet för den blev helt grym!







Grundrecept

25 g (1/2 pkt) färsk jäst
3 dl ljummet vatten
0.5 dl god olivolja
2 msk honung
1 msk flingsalt
6 - 7 dl vetemjöl special


Olivolja, flingsalt och färska eller torkade kryddor, basilika och oregano.
Vitlök

Vispa ut jästen med vatten, olivolja, honung och flingsalt i en bunke.
Tillsätt lite vetemjöl i taget och arbeta samman till en deg och knåda den i cirka 5 minuter. Degen ska vara ganska lös.
Jäs degen till dubbel storlek i en bunke täckt med bakduk, i cirka 35 minuter.
Sätt ugnen på 220 grader, varmluft.

Ringla ut rikligt med olivolja i en långpanneplåt och strö över krydorna.
Platta ut degen i formen tills den är cirka 1-2 cm tjock och låt jäsa under bakduk till dubbel storlek, cirka 30 minuter.

Sätt fingrarna i degen så att det formas en massa hål, ringla över rikligt med olivolja och strö över flingsalt och pressad vitlök.

Det är mängden olivolja som påverkar hur krispigt brödet blir.
Baka brödet i mitten av ugnen tills det är gyllene, cirka 10 minuter.


Önskar er en fin eftermiddag!

KRAM



4 kommentarer:

  1. Mm, låter gott!! Tyvärr har jag varit sämre med allergin så jag vågar mig inte på vitlök just nu, annars hade jag testat i helgen. Lite uppdatering av resan mot mitt mål då. Isen har lagt sig på våra gator och det är farligt att springa. Borde köpa springbroddar!!! Har joggat på löpbandet på gymet men det blir verkligen inte samma sak. För det första blir jag sååå uttråkad, eftersom vi på vårt gym inte har några tv utan man får stirra in i en vägg:/. Men idag gick jag en PW med vagnen på 7,5 km i strålande vintersol och spegelblankt hav :) energi för själen. Två bodypump pass har det blivit denna veckan. Bra för att vara mig, eftersom bodypump inte hör till mina favoriter. Med den hälsosamma maten går det sådär... Ingen viktnegång. Kram Emma

    SvaraRadera
  2. Synd Emma men det går även bra att byta ut vitlöken mot rosmarin eller bara lite extra havssalt.
    Stort att du kört två pump pass även om det inte är en favorit och du gjorde helt rätt i att inte springa något på isgatorna. Även om man har broddar sliter det mycket på fotleder och vader och skaderisken är hög.
    Fortsätt kämpa och kör gärna ett spinningpass nästa vecka. Bra förbränningsträning.
    Kram L

    SvaraRadera
  3. Tack för recept :)

    Jag testar detta till dagens brunch!
    Puss från Hannah

    SvaraRadera
  4. Do it, tror verkligen du kommer gilla det :)
    Kram

    SvaraRadera